השבתת E-Gate בבריטניה מעלה חששות לגבי השקת EES הקרובה של האיחוד האירופי

השבתת E-Gate בבריטניה מעלה חששות לגבי השקת EES הקרובה של האיחוד האירופי

ב -7 במאי, השערים האלקטרוניים של נמל התעופה של בריטניה, המשתמשים בטכנולוגיית זיהוי פנים כדי לעבד נוסעים בגבול, חוו השבתה נרחבת.

זה גרם לעיכובים משמעותיים ולתורים ארוכים בשדות תעופה גדולים כמו הית'רו, גטוויק ומנצ'סטר.

השיבושים גורמים לעיכובים של אלפים

משרד הפנים הבריטי חקר ושלל מתקפת סייבר, וייחס את השיבוש לבעיה טכנית כלל-ארצית.

למרות ההשבתה, אבטחת הגבולות נותרה על כנה, ולא היה כל סימן לפעילות סייבר זדונית.

בשעה 19:44, מהנדסים הבחינו בבעיית הרשת והפעילו במהירות תגובת חירום בקנה מידה גדול. עובדי משמר הגבול נאלצו לטפל בנוסעים באופן ידני, מה שהוביל לזמני המתנה ארוכים יותר.

משרד הפנים התנצל בפני הנוסעים שנפגעו והודה לחברות התעופה על שיתוף הפעולה במהלך התקרית.

אתגרים מתמשכים של טכנולוגיית הגבול של בריטניה

התקרית ב-7 במאי לא הייתה הפעם הראשונה שהשערים האלקטרוניים האוטומטיים של בריטניה נתקלו בבעיות.

במאי 2023 אירעה בעיית IT שהשפיעה על שדות תעופה ברחבי המדינה.

ואז, באוגוסט של אותה שנה, בוטלו כ-2,000 טיסות בגלל תקלה במערכת שירותי התעופה הלאומית, שמעבדת תוכניות טיסה באופן אוטומטי.

סוגיות חוזרות ונשנות אלה העלו חששות לגבי אמינות טכנולוגיית הגבול של בריטניה, במיוחד עם השינויים הקרובים בנוהלי הכניסה והיציאה של האיחוד האירופי (EU).

EES צפויה להיות מושקת באוקטובר

באוקטובר, האיחוד האירופי מתכנן להשיק את מערכת הכניסה/יציאה החדשה שלו (EES).

מערכת זו, שהוצגה לאחר הברקזיט, תדרוש טביעות אצבע וסריקות פנים מנוסעים בבריטניה הנוסעים למדינות האיחוד האירופי ואלה באזור שנגן.

מטרתו היא לשפר את אבטחת הגבולות ולהקל על אזרחים שאינם אזרחי האיחוד האירופי, כולל אזרחי בריטניה, להיכנס ולצאת ממדינות.

עם זאת, דו"ח שנערך לאחרונה מצא כי כמעט שני שלישים מהמבוגרים בבריטניה אינם מודעים למערכת החדשה הזו.

רבים הביעו דאגה מטכנולוגיית זיהוי הפנים ומאחסון הנתונים הביומטריים שלהם במשך שלוש שנים.

בגלל חוסר המודעות והדאגה בקרב הנוסעים בבריטניה, כמה מומחים חוששים שעלול להיות כאוס בגבול כאשר המערכת תתחיל.

אפליקציית EES מושהית מוסיפה חשש לגבי היישום

ממשלת בריטניה תכננה להציג אפליקציה שתהפוך את תהליך EES לחלק יותר ותפחית את התורים בשדות תעופה ובנמלי ים. עם זאת, לאחרונה היא הודיעה כי האפליקציה תתעכב.

זה הוסיף לחששות לגבי האם הן בריטניה והן האיחוד האירופי מוכנים למערכת החדשה.

משמר הגבול רוצה ליצור "גבול חכם" באמצעות טכנולוגיית פנים מתקדמת בשערים אלקטרוניים חדשים. עם זאת, בגלל בעיות טכניות האחרונות עם המערכת הנוכחית, המבקרים הטילו ספק בתוכנית זו.

ניסויים עבור השערים האלקטרוניים החדשים יתקיימו השנה, אך הצלחתם עדיין לא ודאית לאור האתגרים המתמשכים.

דרישת נסיעה נוספת לאזרחי בריטניה המבקרים באיחוד האירופי

לצד EES, האיחוד האירופי מתכנן להשיק את מערכת המידע וההרשאה האירופית לנסיעות (ETIAS) בשנת 2025.

בדומה למערכת האלקטרונית של ארצות הברית לאישור נסיעות (ESTA) ולאישור הנסיעות האלקטרוני של בריטניה (ETA), ETIAS ידרוש מאזרחי מדינה שלישית פטורים מויזה, כולל אזרחי בריטניה, להגיש בקשה לאישור נסיעה לפני הכניסה לאיחוד האירופי.

כדי להגיש בקשה, רוב המטיילים יצטרכו לשלם אגרה בסך 7 אירו, אך ישנם יוצאים מן הכלל עבור אנשים מתחת לגיל 18 ומעל גיל 70.

אם יאושר, ETIAS יהיה תקף לשלוש שנים, ויאפשר נסיעות מרובות. עם זאת, אם פג תוקפו של דרכון נוסע או שה- ETIAS שלו פג בזמן שהוא באיחוד האירופי, הוא יצטרך להגיש בקשה לדרכון חדש.

יישום הדרגתי של EES למינימום שיבושים

גיא אופרמן, שר הכבישים והתחבורה המקומית של בריטניה, רמז כי האיחוד האירופי עשוי להציג את EES באיטיות במשך שישה חודשים.

גישה זו תשאף להפחית תורים ארוכים וסיבוכים בגבולות בריטניה והאיחוד האירופי. בדרך זו, לשינוי תהיה השפעה מועטה על הנוסעים ועובדי הגבול, מה שיקל על המעבר למערכת החדשה.

עם זאת, יאן לריצ'ה, מנכ"ל Eurotunnel, לא הסכים עם הטענות על שיבושים משמעותיים. לדבריו, טכנולוגיית הגבול החדשה תאריך את הנסיעות רק בחמש עד שבע דקות, ותבטיח תהליך מהיר וחלק.

אתגרים ואי ודאויות לפנינו

בעוד בריטניה מתמודדת עם כשלים חוזרים ונשנים בשער האלקטרוני ומתכוננת ליישום מערכת הכניסה/יציאה של האיחוד האירופי, החששות לגבי שיבושים אפשריים בנסיעות והמוכנות של שני הצדדים להתמודד עם הדרישות החדשות ממשיכים לגדול.

בעוד שנעשים מאמצים למזער את ההשפעה על הנוסעים, כגון ההשקה ההדרגתית המוצעת של EES ופיתוח אפליקציה לנייד, ההצלחה של צעדים אלה עדיין לא ברורה.

ככל שמתקרב מועד ההשקה באוקטובר, חיוני הן לבריטניה והן לאיחוד האירופי להתמודד עם האתגרים הטכניים ולהבטיח תקשורת ברורה עם הציבור כדי להקל על מעבר חלק למערכת בקרת הגבולות החדשה.