אמסטרדם תאסור על ספינות תענוגות כדי להילחם בתיירות יתר

אמסטרדם תאסור על ספינות תענוגות כדי להילחם בתיירות יתר

בצעד משמעותי לטיפול בתיירות היתר, אמסטרדם הודיעה על כוונתה לאסור על ספינות תענוגות ממרכז העיר שלה עד 2035.

החלטה זו, יחד עם פעולות מיידיות להפחתת תנועת השייט, מסמנת שינוי דרמטי באופן שבו הבירה ההולנדית מנהלת את תעשיית התיירות המשגשגת שלה.

 (Image courtesy of Hornet_Pictures via Pixabay)

(התמונה באדיבות Hornet_Pictures דרך Pixabay)

הפחתה מדורגת של אוניות תענוגות

הרשויות באמסטרדם קבעו לוח זמנים ברור לאסטרטגיית הפחתת ספינות התענוגות שלהן:

  1. מצב נוכחי: 190 ספינות תענוגות מותרות בשנה

  2. עד 2026: עד 100 ספינות שייט מותרות

  3. עד 2035: איסור מוחלט על ספינות תענוגות במרכז העיר

גישה מדורגת זו מאפשרת מעבר הדרגתי, ונותנת הן לענף התיירות והן לעיר זמן להסתגל.

רוטרדם, מדרום, הסכימה להכיל יותר מ-40 ספינות שלא יתקבלו יותר באמסטרדם מ-2026 ואילך.

דאגות סביבתיות בחזית

ההחלטה להגביל ובסופו של דבר לאסור על ספינות תענוגות באמסטרדם מונעת בעיקר משיקולים סביבתיים.

הסטר ואן ביורן, סגן ראש עיריית אמסטרדם, אמר:

"שייט בים הוא סוג של תיירות מזהמת ותורם לצפיפות ולפליטות בעיר. על ידי הגבלת ההפלגות הימיות, הדורשות כוח חוף ומכוונת לכך שמסוף השייט [PTA] יעבור ממיקומו הנוכחי בשנת 2035, המועצה מיישמת באופן אחראי את הצעת המועצה להפסיק את ההפלגות הימיות".

כחלק מיוזמה זו, עד שנת 2027, כל הסירות העוגנות במסוף באמסטרדם יצטרכו להשתמש בכוח החוף בלבד, מה שיפחית משמעותית את השפעתן על הסביבה.

 (Image courtesy of Dewi Madden via Pexels)

(התמונה באדיבות Dewi Madden via Pexels)

איזון בין תיירות לקיימות

בעוד היתרונות הסביבתיים של איסור ספינות התענוגות של אמסטרדם ברורים, ישנם חששות לגבי השלכות כלכליות אפשריות:

  • השפעה כלכלית נוכחית: הפלגות מביאות כ-105 מיליון אירו בהטבות כלכליות שנתיות לאמסטרדם

  • הפסדים פוטנציאליים: מוזיאונים, מסעדות, חנויות וחברות תיירות עשויים לראות ירידה בהכנסות

  • הכנסות העירייה: פחות גביית מס תיירות ופחות תשלומי דיבידנד מרשות הנמלים

עם זאת, חשוב לציין כי נוסעי ספינות התענוגות מייצגים רק 1% מתוך 21 מיליון המבקרים השנתיים של אמסטרדם.

מועצת העיר הכירה בהשלכות הכספיות ומתכננת להתייחס אליהן בתזכירי תקציב עתידיים.

תחבורה ציבורית גורם מקל

למרות המעבר של מסופי שייט, מומחים מאמינים כי ההשפעה הכלכלית לא תהיה חמורה כפי שחשבו תחילה.

מערכת התחבורה הציבורית המפורסמת של הולנד עדיין תאפשר לנוסעי השייט להגיע בקלות לאמסטרדם, גם אם הם לא יורדים מהספינה ממש במרכז העיר.

 (Image courtesy of Ichear Xue via Pexels)

(התמונה באדיבות Ichear Xue via Pexels)

השפעה על התיירות

האיסור על ספינות תענוגות עשוי לשנות את סצנת התיירות הכוללת.

משפחות, משקיעים, נוודים דיגיטליים וסטודנטים השוהים זמן רב יותר באמסטרדם עשויים ליהנות מפחות תיירים, מה שהופך את העיר לנעימה יותר ומשפר את איכות החיים.

בינתיים, עם פחות מבקרים לטווח קצר, שוק השכירות עשוי להשתנות, ואולי לעזור לתושבים לטווח ארוך ולמהגרים למצוא מקומות לגור בהם.

השלכות על מדיניות ההגירה

בעוד שהאיסור על ספינות תענוגות באמסטרדם אינו משפיע ישירות על מדיניות ההגירה, הוא מראה מגמה רחבה יותר של ערים אירופאיות המתמודדות עם ניהול תיירות:

  • יישום ETIAS: מערכת המידע וההרשאה האירופית הקרובה (ETIAS), שתושק באמצע 2025, נועדה לנהל טוב יותר את הנסיעות לאזור שנגן. המהלך של אמסטרדם תומך בהתמקדות זו בתיירות מבוקרת ובת קיימא.

  • איזון בין תיירות לצרכים מקומיים: מדינות אחרות באיחוד האירופי עשויות ללכת בעקבות אמסטרדם, וליצור מדיניות המעדיפה תושבים לטווח ארוך ותיירות בת קיימא על פני ביקורים המוניים קצרי טווח.

  • איכות על פני כמות: שינוי זה עשוי להשפיע על מדיניות ההגירה להעדיף עובדים מיומנים, סטודנטים ומשקיעים התורמים לכלכלה המקומית על פני תקופה ארוכה יותר, במקום להגדיל את מספר המבקרים.

עידן חדש לתיירות באמסטרדם

החלטתה של אמסטרדם לאסור על ספינות תענוגות מסמנת שינוי משמעותי בגישתה לניהול תיירות.

על ידי התמקדות בדאגות סביבתיות ואיכות החיים של המקומיים, העיר קובעת תקדים שיעדים פופולריים אחרים עשויים ללכת בעקבותיו.

ככל שהאיסור ייושם בהדרגה, אמסטרדם תצטרך לאזן בזהירות את האינטרסים הכלכליים שלה עם יעדי הקיימות שלה.

הצלחת יוזמה זו יכולה לספק רעיונות שימושיים לערים אחרות המתמודדות עם בעיות דומות של תיירות יתר.

ככל שהניסוי הנועז הזה יתפתח, העולם יצפה לראות כיצד אמסטרדם מתמודדת עם האיזון המורכב בין תיירות, אחריות סביבתית ורווחה מקומית.

הלקחים שנלמדו כאן עשויים לעצב את עתיד התיירות העירונית לא רק באירופה, אלא ברחבי העולם.