ברקזיט ללא הסכם ישפיע על הנסיעות באירופה

ברקזיט ללא הסכם ישפיע על הנסיעות באירופה

מבוא

ראש ממשלת בריטניה החדש בוריס ג'ונסון מתכוון שבריטניה תעזוב את האיחוד האירופי ב-31 באוקטובר, עם או בלי הסכם. כאשר ממשלת בריטניה מחויבת בתוקף לתאריך נסיגה זה, והמדינות החברות האירופיות אינן מוכנות לתקן את התנאים שהוסכמו בעבר (עם ראש הממשלה לשעבר תרזה מיי), ברקזיט ללא הסכם נראה סביר יותר ויותר וזה עשוי להביא לכמה שינויים משמעותיים עבור בעלי דרכונים בריטיים המעוניינים לבקר בכל אחת מעשרים ושבע המדינות החברות הנותרות באיחוד האירופי. אם ההסכם של תרזה מיי יישאר על כנו, יהיה שינוי מועט, אם בכלל, בהסדרי הנסיעה הנוכחיים בין בריטניה לאירופה במהלך תקופת המעבר שאמורה להימשך עד סוף 2020. עם זאת, ברקזיט ללא הסכם יכול (וכנראה יהיה) לראות נוסעים בריטים הזקוקים לוויזת שנגן או צורה אחרת של ויזה אירופית בעת ביקור ביבשת אירופה, סקנדינביה ואפילו הרפובליקה של אירלנד.

שינוי או אי-שינוי?

טיסות לאירופה

מיתוסים ושמועות יש בשפע על האפשרות של טיסות לתוך בריטניה וממנה יבוטלו, ינותבו מחדש או יושעו זמנית. למרות שניתן לצפות לשינויים מסוימים, הנציבות האירופית הצהירה כי הטיסות בין בריטניה לאירופה ימשיכו לפעול גם עם ברקזיט ללא הסכם. ממשלת בריטניה הצהירה כי "הטיסות צריכות להימשך" כפי שהן עושות כיום, אך השימוש במילה "צריך" מעורר דאגה מסוימת מכיוון שהדבר אינו ודאי. תיירים המזמינים טיסות משלהם לאזור האירופי וממנו אינם יכולים להיות מובטחים שהטיסות שהוזמנו יפעלו לפי לוח הזמנים והסיכון (הקל) של ביטול ואובדן אפשרי של כל תשלום שבוצע. ABTA (התאחדות סוכני הנסיעות הבריטית) ממליצה להזמין חבילות נופש במידת האפשר, שכן אלה מוגנות על ידי תקנות חבילות הנסיעה המבטיחות את החופשה, עסקה חלופית או החזר כספי.

ויזות אירופה ושנגן

עם בריטניה כבר לא חלק מהאחווה האירופית היא תהפוך למה שמכונה "מדינה שלישית" והנהגת אישור נסיעה, ויזה או פטור מוויזה, עבור נוסעים בריטים נדונה רבות בפסגות האירופיות. כמו כן, דובר על כך שממשלת בריטניה תציג ויזה אלקטרונית משלה או מערכת אישורי נסיעה לביקור באירופה. מה שאושר על ידי נציבות האיחוד האירופי הוא כי בעלי דרכון בריטי ימשיכו ליהנות ממעמדם הנוכחי ללא ויזה לנסיעות לאזור האירופי ובתוכו. ללא הדרישה לוויזה אירופית או שנגן, הנסיעות עבור תיירים ואנשי עסקים בריטים ימשיכו כרגיל, אם כי יהיה שינוי מרכזי אחד שהוכנס וזה הכנסת מערכת המידע וההרשאה האירופית לנסיעות או ETIAS.

פטור מוויזה ל-ETIAS

ETIAS יושק בשנת 2021. מערכת אלקטרונית חדשה זו תהיה חובה לכל מי שנכנס לאזור האירופי ואינו זכאי לכניסה ללא ויזה. זה יכלול "מדינות שלישיות", ביניהן בריטניה תהיה רשומה, וככזו, אזרחיה ידרשו אישור להיכנס לכל אחת מהמדינות החברות הנותרות באיחוד האירופי. בעלות מוצעת של 7.00 אירו (6.30 ליש"ט), אישור ETIAS יהיה תקף לתקופה של שלוש שנים ואז יש להחיל אותו מחדש (ולשלם) עבורו שוב.

אבטחת שדות תעופה

ממשלת בריטניה מצפה לשינוי קטן בבידוק הביטחוני בשדות התעופה לבריטים הנוסעים לאירופה, אך ייתכן שזה לא המקרה. לא עוד חברים אירופאים, מחזיקי דרכון בריטי יהיו כפופים לכל סינון ובדיקות נוספות כמו כל אזרח "מדינה שלישית" אחר וייתכן שלא יורשו להצטרף לתורי הכניסה המהירים בדרך כלל של מחזיקי דרכוני האיחוד האירופי.

תוקף דרכון

בתרחיש ללא עסקה, התקנות בנוגע לדרכונים בריטיים עשויות להשתנות ודרכון עדכני עשוי להיות תקף או לא. כאמצעי זהירות, ממשלת בריטניה ממליצה כי דרכונים צריכים להיות תקפים לפחות שישה חודשים מעבר למועד ההגעה לאירופה ואף ייתכן כי דרכון בריטי שנותרו לו חמישה עשר חודשים לפעול לא יהיה מקובל על רשויות הגבול האירופיות.

נהיגה באירופה

ללא הסכם מוסכם, רישיון נהיגה בריטי עשוי שלא להיות תקף או מספיק כדי לנהוג באירופה. ייתכן שיהיה צורך באישור נהיגה בינלאומי (שעולה כיום 5.50 ליש"ט) והן הרישיון הבריטי והן IDP יידרשו באירופה להשכרת נהיגה ורכב. לבריטים המתגוררים באירופה ומחזיקים ברישיון נהיגה בריטי הומלץ להחליף לרישיון מקומי או להתמודד עם האפשרות לעבור מבחן נהיגה במדינת מגוריהם.

מסקנה

ישנם מספר שינויים שישפיעו על נוסעים בריטים ולא בריטים במקרה של ברקזיט ללא הסכם. שינויים אפשריים אחרים בעקבות ברקזיט ללא הסכם כוללים אובדן אפשרי של כיסוי תחת כרטיס ביטוח הבריאות האירופי (EHIC) וחידוש חיובי נדידה של טלפונים ניידים. בצד החיובי, מכירות הדיוטי פרי בשדות התעופה בבריטניה עשויות לחזור עם ברקזיט ללא הסכם.