דנמרק מציגה מס תעופה ידידותי לסביבה

דנמרק מציגה מס תעופה ידידותי לסביבה

ממשלת דנמרק אישרה מס חדש על נוסעים אוויריים כדי לסייע במימון המעבר לדלקי תעופה בני קיימא.

המס, שיונהג בשלבים החל משנת 2025, נועד להפוך את כל טיסות הפנים בדנמרק לירוקות עד 2030.

אגרות ירוקות חדשות לפליירים

על פי התוכנית, המסים יגיעו ל-50 קרונות דניות (6.71 אירו) לנוסע בטיסות אירופיות עד 2030.

עבור טיסות לטווח בינוני, הנוסעים ישלמו 310 קרונות (€41.58), בעוד נוסעים לטווח ארוך יחויבו בתוספת של 410 קרונות (€55).

עם זאת, נוסעים ב"טיסות מעבר" קצרות יהיו פטורים מהאגרות החדשות.

מימון יעדי תעופה בת קיימא

המסים צפויים לגייס מעל 550 מיליון קרונות (73.77 מיליון אירו) עד 2030 כדי לסבסד את הפיתוח של דלק סילוני ירוק בדנמרק.

מימון זה יתמוך בפתרונות אנרגיה מתחדשת כמו "power-to-X", דלקים ביולוגיים וטכנולוגיית מימן.

האגרות ישלימו גם את הפנסיה הממלכתית הדנית הנמוכה ביותר.

התעופה אחראית כיום לכ-3.5% מפליטות שינויי האקלים העולמיות, על פי מחקרים.

בעוד כמה חברות תעופה ניסו עם דלקים בר קיימא, מכשולים גדולים נותרו לפני שהם יכולים להחליף באופן מלא דלקים מאובנים.

התעופה הדנית עדיין לא התאוששה באופן מלא מהשפעות הקורונה.

הקיבולת המקומית עומדת כיום על 76% מהרמות של 2019, בעוד שהנסיעות הבינלאומיות עומדות על 87%, לפי נתוני תעופה.

יעדים ירוקים שאפתניים

המס החדש תואם את היעד השאפתני של דנמרק להפוך את כל טיסות הפנים לירוקות עד 2030.

בשנה שעברה, ראש הממשלה מטה פרדריקסן הציעה לראשונה את הרעיון, אך סיפקה מעט פרטים.

"האם זה יהיה קשה? כן. האם אנחנו יכולים לעשות את זה? כן, אני חושב שכן. אנחנו כבר על זה", אמרה.

נמלי תעופה קטנים יותר בדנמרק צפויים להיות מושפעים באופן לא פרופורציונלי מהמס החדש, החל הן על טיסות פנים יוצאות והן על טיסות פנים נכנסות.

על פי כללי האיחוד האירופי , שדות תעופה קטנים יותר עשויים להיות זכאים לסיוע ממשלתי כדי לקזז את ההשפעות.

עם המס החדש, דנמרק מצטרפת לשורת המדינות השוקלות מחדש את הפטורים והסובסידיות ממס של תעופה לאור השפעות האקלים שלה.

המסים יכולים לעזור ליצור תקדים כאשר ממשלות בוחנות מדיניות חדשה ומודלים למימון כדי לבצע דה-קרבוניזציה של התעשייה.

עמלות חדשות עלולות להרתיע מטיילים בתקציב נמוך באיחוד האירופי

מסי הנוסעים האוויריים החדשים בדנמרק עשויים לגרום למטיילים בתקציב נמוך באיחוד האירופי לחשוב פעמיים על ביקור במדינה.

העמלות של 6-55 אירו לטיסה מצטברות במהירות, במיוחד למשפחות או למי שמדלג בין יעדי האיחוד האירופי.

בעוד דנמרק תשיק את תוכנית ETIAS שלה במאי 2025, תוך יישור קו עם האיחוד האירופי הרחב יותר, המסים החדשים מטילים נטל נוסף על המבקרים באיחוד האירופי לאחר כניסת ETIAS לתוקף.

חלקם עשויים לבחור ביעדים זולים יותר כדי להימנע מכפל עמלות.

עם זאת, תיירים אמידים יותר באיחוד האירופי ותושבים לטווח ארוך צפויים לספוג את המסים.

האגרות עשויות גם לתמרץ אפשרויות תחבורה ירוקות יותר כמו רכבות או אוטובוסים.

מסי תעופה תומכים ביעדי האקלים של דנמרק

מסי התעופה החדשים של דנמרק תואמים את התחייבותה השאפתנית להפחית את הפליטות ב-70% עד 2030 במסגרת הסכם פריז.

בעוד שהמסים מכבידים על נוסעי האוויר, הם מספקים מימון לדה-קרבוניזציה של טיסות פנים.

כמדינה חברה באיחוד האירופי, מאמצי הפחתת הפחמן של דנמרק תומכים ביעדי האקלים הכוללים של הגוש.

המסים יכולים גם לעודד מדיניות הגירה מונעת אקלים יותר, כמו תמריצים או ויזות למשקיעים ירוקים ולחדשנים.

עם יוזמות כמו נתיבי טיסה ניטרליים פחמן, דנמרק דוחפת את התעופה של האיחוד האירופי לכיוון בר קיימא יותר.

המסים החדשים על הנוסעים עוזרים להניע את הנהגת האקלים שלה.

דנמרק מובילה בשמיים ידידותיים לסביבה

עם המס החדש שלה על נוסעים, דנמרק נוקטת צעדים כדי ליישר את תעשיית התעופה עם יעדי האקלים השאפתניים שלה וחזון טיסות פנים בר קיימא.

ההכנסות ממסים יספקו מימון חיוני לפיתוח דלקים סילוניים ירוקים וטכנולוגיות הדרושות למעבר זה.

למרות שהיא מאתגרת, דנמרק מהמרת שהיא יכולה לזרז חדשנות ולסלול דרך לעבר שמיים ידידותיים לסביבה.

אם יצליח, המודל של דנמרק עשוי לעודד מדינות אחרות ללכת בעקבותיו עם מסים חדשים ומדיניות לדה-קרבוניזציה של התעופה.

עבור תעשייה שהייתה רחוקה זמן רב ממיסוי, טיסות המונעות בדלקים מאובנים עשויות להפוך בקרוב לנחלת העבר.