האיחוד האירופי ובריטניה בוחנים מחדש את הצעת ניידות הנוער לאחר דחייה ראשונית

האיחוד האירופי ובריטניה בוחנים מחדש את הצעת ניידות הנוער לאחר דחייה ראשונית

ממשלת בריטניה החדשה שנבחרה שוקלת את האפשרות לפתוח מחדש את השיחות עם האיחוד האירופי (EU) לתוכנית ניידות נוער.

תוכנית זו תאפשר לאנשים מתחת לגיל 30 הן מבריטניה והן מהאיחוד האירופי לנסוע, לעבוד ולחיות זה במדינות של זה לתקופות ממושכות.

בריטניה עשויה לשקול תוכנית ניידות נוער

מקור בממשלת בריטניה אמר ל "טיימס " כי משרד ראש הממשלה מוכן להקשיב להצעת האיחוד האירופי בנושא.

מקור ציין כי אף שאיש עדיין לא מודה בכך בגלוי, גוברת ההבנה שיהיה צורך בשינויים.

שינוי אפשרי זה במדיניות מגיע לאחר שנים של תנועה מוגבלת בין בריטניה לאיחוד האירופי בעקבות הברקזיט.

תוכנית ניידות הנוער יכולה להציע הזדמנויות חדשות לצעירים משני צידי התעלה.

מה מציעות תוכניות ניידות נוער

תוכניות ניידות נוער, הידועות גם בשם ויזות עבודה לחופשה, הן הסכמים בין מדינות המאפשרים לצעירים לחיות ולעבוד בחו"ל במשך שנה או שנתיים.

תוכניות אלה כוללות בדרך כלל את היתרונות הבאים:

  1. חילופי תרבות: המשתתפים יכולים לחוות תרבויות חדשות ממקור ראשון.

  2. לימוד שפה: חיים במדינה אחרת מספקים סביבה אימרסיבית לרכישת שפה.

  3. ניסיון בעבודה: צעירים יכולים לצבור ניסיון עבודה בינלאומי יקר.

  4. נסיעות מורחבות: תוכניות אלה מאפשרות שהייה ארוכה יותר מאשר ויזות תייר טיפוסיות.

לבריטניה יש כיום תוכניות ניידות נוער עם 13 מדינות שאינן חברות באיחוד האירופי, כולל אוסטרליה, ניו זילנד ויפן.

עם זאת, עסקאות דומות עם מדינות האיחוד האירופי נעדרו באופן בולט מאז הברקזיט.

Brexit

(התמונה באדיבות ktsimage דרך iStock)

הדחיפה של האיחוד האירופי לחילופי צעירים

האיחוד האירופי היה להוט להקים תוכניות ניידות נוער עם בריטניה.

באפריל, הנציבות האירופית הגישה הצעה רשמית להתחיל במשא ומתן על תוכנית כזו. עם זאת, הן המפלגה השמרנית והן מפלגת הלייבור בבריטניה דחו בתחילה את הרעיון.

למרות עיכוב זה, המדינות החברות באיחוד האירופי עובדות על הצעה מעודכנת. הם מקווים לפתח נקודות משא ומתן בנות קיימא עבור בריסל בשבועות הקרובים, במטרה להזין את השיחות הצפויות על איפוס היחסים בין בריטניה לאיחוד האירופי.

קנצלר גרמניה אולף שולץ הדגיש את החשיבות של אינטראקציה רבה יותר בין צעירים בבריטניה ובאיחוד האירופי.

הוא ציין כי הקשרים בין גרמנים לאנשים בבריטניה פחתו משמעותית מאז הברקזיט ומגפת הקורונה. הוא האמין שעל ידי שיפור הקשרים האלה, אנשים יבינו אחד את השני טוב יותר.

שגריר גרמניה בבריטניה, מיגל ברגר, הדגיש כי ניידות נוער נבדלת מהגירה או תנועה חופשית.

הוא הסביר: "אנחנו שומעים שוב ושוב את הטענה ש[ניידות נוער] היא חופש תנועה כשהיא לא, שכן היא מבוססת על דרישות ויזה ופרקי זמן מוגבלים. אנשים עוזבים אחרי זמן מוגדר".

ברגר הוסיף כי הזדמנויות לצעירים לעבוד כבריסטות או כאו-זוגות, ללמוד שפות או לעשות הכשרה קצרת טווח זה במדינות של זה יוצרות קשרים חשובים.

קשרים אלה, לדבריו, משמשים כ"דבק" בין מדינות אירופה.

האיתותים המעורבים של ממשלת בריטניה

למרות הפתיחות לכאורה לדיונים, ממשלת בריטניה שלחה איתותים מעורבים לגבי עמדתה לגבי תוכניות ניידות נוער עם האיחוד האירופי.

דובר הממשלה אמר לגרדיאן: "אנחנו לא שוקלים את זה, אין תוכניות לזה, או כל עבודה שנעשית על זה. לצוות המו"מ שלנו יש קווים אדומים מאוד ברורים, ואף אחת מעבודות ההכנה לא כרוכה בכך".

מפלגת הלייבור שבאופוזיציה, בראשות קיר סטארמר, נקטה גם היא גישה זהירה לרעיון של תוכניות ניידות צעירים עם האיחוד האירופי.

כשהנציבות האירופית הגישה את הצעתה באפריל, הלייבור מיהרה לדחות אותה, ככל הנראה כדי להימנע מכל תפיסה של ריכוך עמדתה בנושאים הקשורים לברקזיט.

עם זאת, פגישותיו האחרונות של סטארמר עם מנהיגי האיחוד האירופי, כולל קנצלר גרמניה אולף שולץ, מצביעות על שינוי אפשרי בגישה.

בעודו שומר על "קווים אדומים" מוצקים - כולל אי חזרה לתנועה חופשית - סטארמר לא שלל במפורש צורה כלשהי של תוכנית חילופי נוער.

לאחר פגישתו עם שולץ, סטארמר אמר שהם רוצים מערכת יחסים חזקה הכוללת עבודה משותפת על הגנה, ביטחון, חינוך, חילופי תרבות וסחר.

כשנשאל על הסיכוי של תוכנית ניידות נוער, הוא הצביע על היחסים הכוללים בין בריטניה לאיחוד האירופי.

הוא אמר: "אני משוכנע שיכולים להיות לנו יחסים קרובים, ואני חושב ששמעת מהקנצלר עצמו, למרות הקווים האדומים הברורים שהיו לנו ותמיד היו לנו".

Three Persons Sitting on the Stairs Talking With Each Other

(התמונה באדיבות Buro Millenial via Pexels)

אתגרים והזדמנויות לבני הנוער

המחסור הנוכחי בתוכניות ניידות נוער בין בריטניה למדינות האיחוד האירופי מציב מספר אתגרים לצעירים:

  1. הזדמנויות מוגבלות לחילופי תרבות

  2. אפשרויות מופחתות לניסיון עבודה בינלאומי

  3. מחסומים ללימוד שפה באמצעות טבילה

  4. פחות סיכויים לנסיעות ממושכות ולמגורים בחו"ל

הגבלות אלה משפיעות במיוחד על מגזרים כמו אירוח ותיירות, המסתמכים לעתים קרובות על עובדים צעירים וניידים.

עם זאת, זרם העובדים הצעירים של האיחוד האירופי לבריטניה אכן הואט מאז הברקזיט.

מצד שני, ההקדמה הפוטנציאלית של תוכנית ניידות נוער יכולה ליצור הזדמנויות חדשות. היא יכולה לאפשר לצעירים בריטים ואירופאים:

  1. צברו ניסיון בינלאומי רב ערך

  2. שפר את כישורי השפה

  3. בניית הבנה בין-תרבותית

  4. פיתוח רשתות אישיות ומקצועיות חוצות גבולות

השפעת הברקזיט על חילופי הסטודנטים בבריטניה

לדיון סביב תוכניות ניידות נוער יש השלכות על מגזר החינוך, ובמיוחד על האוניברסיטאות.

עזיבתה של בריטניה את תוכנית ארסמוס, שאפשרה חילופי סטודנטים ברחבי אירופה, הותירה פער בהזדמנויות לסטודנטים בריטים.

מקורות באוניברסיטה ציינו כי חילופי סטודנטים, כולל תוכנית ארסמוס, היו "החזר על ההשקעה" בצורה של "כוח רך" שמעולם לא נלקח בחשבון בחישובי הברקזיט.

עם זאת, הם גם הצביעו על כך שהכללת תוכנית לימודים לארבע שנים בהצעת האיחוד האירופי מאפריל הייתה ככל הנראה לא התחלה בשל ההשלכות הפיננסיות על מוסדות בריטניה.

חלופה אחת שנבחנת ברמת האוניברסיטה היא הגדלת המימון לסטודנטים מהאיחוד האירופי שרוצים להחליף עם אוניברסיטה במדינה שלישית.

זה יכול לעזור לשמור על קשרים חינוכיים בין בריטניה לאיחוד האירופי ללא המורכבות של חזרה מלאה ארסמוס.

Young woman tourist in sun hat and white dress standing in front of Eiffel Tower in Paris at sunset

(התמונה באדיבות דריה קולקובה דרך iStock)

בריטניה התפצלה בנוגע לתוכניות ניידות נוער

הוויכוח על תוכניות ניידות נוער משקף מתחים רחבים יותר בדעת הקהל הבריטית לגבי היחסים עם האיחוד האירופי.

בעוד צעירים ועסקים רבים רואים את היתרונות של תוכניות כאלה, אחרים מודאגים מהשפעתם על ההגירה והריבונות.

מפלגות פוליטיות חייבות לנווט בזהירות בין השקפות סותרות אלה. הממשלה השמרנית, שהובילה את בריטניה אל מחוץ לאיחוד האירופי, נזהרת מכל מדיניות שעלולה להיתפס כנסיגה מהבטחות הברקזיט.

מפלגת הלייבור, אף שהיא בדרך כלל פרו-אירופית יותר, נזהרת גם מלהרחיק מצביעים תומכי ברקזיט.

הנוף הפוליטי הזה מסביר את המסרים הסותרים לעתים המגיעים מפוליטיקאים בריטים.

אמנם יש הכרה ביתרונות של חילופי צעירים, אבל יש גם רצון עז לשמור על מראית עין של עמדה תקיפה על הגירה ויחסי האיחוד האירופי.

הדיון על ניידות נוער באיחוד האירופי משפיע על נסיעות

לוויכוח המתמשך על תוכניות ניידות נוער יש השלכות הן על מבקרים לטווח קצר והן על מהגרים לטווח ארוך לאיחוד האירופי.

עבור מבקרים לטווח קצר, ההשפעה המיידית מוגבלת. אזרחי בריטניה עדיין יכולים לנסוע למדינות האיחוד האירופי עד 90 יום בכל תקופה של 180 יום ללא ויזה.

עם זאת, היעדר תוכניות ניידות של בני נוער מגביל הזדמנויות לשהייה ממושכת ולחוויות עבודה.

ההשקה הקרובה של מערכת המידע וההרשאה האירופית לנסיעות (ETIAS) תציג צעד נוסף למטיילים בבריטניה לאזור שנגן.

בעוד ETIAS אינה ויזה, היא תדרוש מאזרחי בריטניה להגיש בקשה לאישור נסיעה לפני ביקור במדינות ETIAS. מערכת זו, שתיושם בשנת 2025, נועדה לשפר את האבטחה ולייעל את תהליכי הגבול עבור מבקרים לטווח קצר.

עבור מהגרים לטווח ארוך, היעדר תוכניות ניידות נוער במדינות האיחוד האירופי פירושו פחות מסלולים לחיות ולעבוד באיחוד האירופי.

צעירים המעוניינים לבלות תקופות ממושכות במדינות האיחוד האירופי עשויים להזדקק לבחון אפשרויות ויזה אחרות, אשר לעתים קרובות יש דרישות מחמירות יותר ועשויות להיות מוגבלות למגזרים ספציפיים או רמות מיומנות.

ההקדמה הפוטנציאלית של תוכנית ניידות נוער יכולה ליצור דרך ביניים בין ביקורים קצרי טווח להגירה ארוכת טווח.

היא תאפשר לצעירים לחוות חיים ועבודה במדינות האיחוד האירופי לתקופה מוגבלת מבלי להתחייב להגירה ארוכת טווח.

השפעה על מדיניות ההגירה של האיחוד האירופי

עמדתה של בריטניה בנוגע לתוכניות ניידות נוער עשויה להשפיע על האופן שבו מדינות האיחוד האירופי ניגשות לעסקאות הגירה עם מדינות שאינן חברות באיחוד האירופי. חלק מההשפעות האפשריות כוללות:

  1. הסכמים דו-צדדיים: מדינות בודדות באיחוד האירופי עשויות לבקש ליצור הסכמים משלהן עם בריטניה, בדומה לתוכניות ניידות הנוער שיש לבריטניה עם מדינות שאינן חברות באיחוד האירופי.

  2. הסדרים הדדיים: מדינות האיחוד האירופי עשויות לשקול מחדש את תוכניות ניידות הנוער שלהן עם מדינות אחרות שאינן חברות באיחוד האירופי, ועשויות לחפש הסדרים הדדיים מאוזנים יותר.

  3. משיכת כישרונות אלטרנטיביים: חלק ממדינות האיחוד האירופי עשויות להתמקד בפיתוח תוכניות ויזה שונות כדי למשוך כישרונות צעירים, אולי להתמקד בכישורים או מגזרים ספציפיים.

  4. חזית מאוחדת: למרות האינטרסים של מדינות בודדות, מדינות החברות באיחוד האירופי צפויות לשמור על גישה מאוחדת במגעיהן עם בריטניה, במיוחד בנושאי הגירה וניידות. זה יכול להוביל למדיניות מתואמת יותר ברחבי האיחוד האירופי בנושא ניידות נוער עם מדינות שאינן חברות באיחוד האירופי.

  5. סקירה של תוכניות קיימות: הדיון עשוי לגרום למדינות האיחוד האירופי לבחון ואולי לעדכן את תוכניות ניידות הנוער הקיימות שלהן עם מדינות אחרות.

  6. התמקדות בניידות בתוך האיחוד האירופי: ייתכן דגש מחודש על קידום ניידות בתוך האיחוד האירופי עבור צעירים, כדי לפצות על אובדן חילופי בריטניה והאיחוד האירופי.

הוויכוח נמשך

הוויכוח על תוכניות ניידות נוער בין בריטניה לאיחוד האירופי רחוק מלהסתיים. בעוד שני הצדדים ממשיכים לנווט במערכת היחסים שלהם לאחר הברקזיט, נושא חילופי הצעירים צפוי להישאר על סדר היום.

ככל שהדיונים נמשכים, ברור כי איזון בין הרצונות לחילופי תרבות והזדמנויות כלכליות לבין חששות לגבי הגירה וריבונות יהיה קריטי.

לתוצאות דיונים אלה תהיה השפעה מתמשכת על החוויות וההזדמנויות הזמינות לצעירים הן בבריטניה והן באיחוד האירופי.

בעוד המדיניות הנוכחית מגבילה חילופים אלה, העתיד עשוי להביא הסכמים חדשים או פתרונות יצירתיים.

לעת עתה, צעירים בריטים ואירופאים יצטרכו לבחון דרכים חלופיות לחוות את החיים מעבר לתעלה, תוך פיקוח על הנוף המתפתח של יחסי בריטניה והאיחוד האירופי.