האיחוד האירופי מקל את הכללים עבור אזרחי מדינה שלישית כדי לקבל מעמד תושב לטווח ארוך

האיחוד האירופי מקל את הכללים עבור אזרחי מדינה שלישית כדי לקבל מעמד תושב לטווח ארוך

האיחוד האירופי הסכים לעדכן את קריטריוני הזכאות של אזרחי מדינה שלישית לרכוש מעמד תושב לטווח ארוך ברחבי גוש 27 המדינות.

הכללים המתוקנים יקלו על אלה שכבר חיים באיחוד האירופי לגבש את שהותם תוך משיכת כישרונות מחו"ל.

מגורים מצטברים ברחבי מדינות האיחוד האירופי

על פי הדירקטיבה הנוכחית של האיחוד האירופי לתושבים לטווח ארוך, אזרחים שאינם אזרחי האיחוד האירופי צריכים לחיות באופן חוקי ורציף במדינה באיחוד האירופי במשך חמש שנים לפני שהם זכאים למגורים לטווח ארוך.

הכללים החדשים יאפשרו למועמדים לצבור תקופות שהייה חוקיות במדינות שונות החברות באיחוד האירופי כדי לעמוד ברף חמש השנים.

לדוגמה, מהנדס תוכנה מהודו יכול לבלות שנתיים בעבודה בגרמניה ועוד שלוש שנים בצרפת לפני שיהיה לו את משך הזמן הדרוש למגורים ארוכי טווח ברחבי האיחוד האירופי.

השינוי מסמן מעבר לזכויות כלל-אירופיות עבור מי שאינם תושבי האיחוד האירופי.

סוגי היתרים מקובלים

עם זאת, כדי שהזמן המושקע במדינות אחרות באיחוד האירופי ייחשב, על המועמדים להחזיק באישורי שהייה מזכים מסוימים שם.

אלה כוללים את הכרטיס הכחול של האיחוד האירופי לעובדים מיומנים מאוד או היתרים שהונפקו לתעסוקה מוסמכת ביותר.

סוגים אחרים של ויזות זמניות ואשרות סטודנט ככל הנראה לא יתרמו לקריטריוני התושבות המצטברים.

תנאי זכאות מחמירים

מלבד משך הזמן, תושבי חוץ מהאיחוד האירופי עדיין יצטרכו לעמוד בסטנדרטים מחמירים כדי לקבל מעמד לטווח ארוך. זה כולל הכנסה יציבה בסף מינימלי או מעל שנקבע על ידי כל מדינה חברה.

ביטוח מחלה ועמידה באמצעי אינטגרציה, כאשר מוטלים, הם גם חובה.

מי שהופך למובטל או תלוי ברווחה עלול להישלל מזכויותיו לטווח ארוך.

קריטריוני הזכאות מנסים לבחור מועמדים המסוגלים להתקיים מבלי להסתמך על כספי ציבור. עם זאת, המבקרים טוענים כי הדרישות מוגזמות ויש להקל עליהן.

זכויות והטבות

למרות הקריטריונים התובעניים, הגזר של מגורים לטווח ארוך ברחבי האיחוד האירופי מגיע עם הטבות טעימות.

המחזיקים רוכשים מעמד וזכויות כמעט שווים כאזרחי האיחוד האירופי בגישה לתעסוקה, חינוך, בריאות ורווחה.

תושבים לטווח ארוך מקבלים גם זכויות ניידות להגר בין מדינות האיחוד האירופי מסיבות עבודה או אישיות.

היכולת לעבור ללא ויזה בתוך האיחוד האירופי היא יתרון עיקרי בהשוואה להיתרי שהייה אחרים.

השפעה על נוסעים ומהגרים מהאיחוד האירופי

עבור אזרחים שאינם אזרחי האיחוד האירופי שכבר מתגוררים באופן חוקי באירופה, הדירקטיבה המעודכנת לתושבים לטווח ארוך מביאה גמישות ותמריצים נוספים להארכת שהותם.

ההקלות משפרות את הנגישות, בעוד הזכויות הנלוות הופכות את ההתחייבות לטווח ארוך לכדאית יותר.

עם זאת, הנכנסים לאיחוד האירופי לנסיעות קצרות לא יושפעו. מבקרים באיחוד האירופי ממדינות פטורות מוויזה יכולים להמשיך לנסוע ללא ויזה עד 90 יום בכל תקופה של 180 יום.

תוכנית ETIAS (European Travel Information and Authorization System) שתיושם במאי 2025 תאפשר גם כניסה ללא ויזה בתנאים דומים.

לפיכך, תיירים, אנשי עסקים ומהגרים לטווח קצר כמו נוודים דיגיטליים יכולים להיכנס ולהישאר באיחוד האירופי באופן זמני ללא קשר לדירקטיבת התושבים לטווח ארוך.

השפעה על מדיניות ההגירה

בנושא מדיניות ההגירה, מדינות האיחוד האירופי שומרות על ריבונותן המלאה בקביעת מספרים ובבחירת זרים למגורים לטווח ארוך.

ההשפעה העיקרית היא, במקום זאת, ליצור הרמוניה בין זכויות המגורים והתנאים ברחבי האזור לאחר קבלת המעמד.

על ידי איחוד מדיניות לאומית בנושא זכאות, הטבות סוציאליות, דרישות אינטגרציה וזכויות ניידות, הדירקטיבה המעודכנת שואפת לבסס מודל סטנדרטי ברחבי האיחוד האירופי לבעלי היתרים ארוכי טווח.

התוכנית מתקדמת

התיקונים המוסכמים עדיין צריכים לעבור משא ומתן עם הפרלמנט האירופי לפני שיעברו לחוק בקרב 27 המדינות החברות.

עם זאת, הקלת הגישה וקידום אינטגרציה ברחבי האיחוד האירופי כבר מעגנים עקרונות.

ככל שמשבר ההזדקנות של הגוש יחריף, תגדל חשיבותם של תיעול מהגרים שאינם מהאיחוד האירופי למגורים ארוכי טווח.

הצעת מסלול לשוויון זכויות כמעט וניידות אזורית מספקת תמריצים חזקים לעולים חדשים המעוניינים להשתקע.

אם תיושם באופן קוהרנטי, הדירקטיבה המעודכנת לתושבים לטווח ארוך תוכל להפוך למכשיר רב עוצמה התומך בביקוש של אירופה לכישרונות גלובליים.

משיכת זרים מיומנים למלא משרות פנויות תוך מחזור תושבים במידת הצורך תהיה מרכזית לתחרותיות הכלכלית של האיחוד האירופי ולקיימות החברתית בהמשך.