האיחוד האירופי עומד בפני לחץ לדחות השקת מערכת בקרת גבולות חדשה

האיחוד האירופי עומד בפני לחץ לדחות השקת מערכת בקרת גבולות חדשה

הצגתה של מערכת הכניסה/יציאה החדשה (EES) של האיחוד האירופי (EU) עומדת בפני קריאות הולכות וגוברות לעיכוב מצד בעלי עניין מרכזיים.

השיגור, שתוכנן בתחילה להתחיל ב-4 במאי, הוזז ל-6 בנובמבר בגלל בעיות טכניות ובקשת צרפת להימנע משיבושים במהלך אולימפיאדת פריז.

מנהלי שדות תעופה בצרפת דוחקים כעת באיחוד האירופי לדחות עוד יותר את יישום המערכת עד לרבעון הראשון של 2025.

החששות שלהם נובעים מלוח הזמנים הצפוף, שלדעתם יוביל לכאוס ולרמזים בלתי ניתנים לניהול בשדות התעופה.

עמידה בדרישות איסוף נתונים ביומטריים

עיקר הבעיה נעוצה בדרישה ממטיילים שאינם מהאיחוד האירופי לקחת טביעות אצבע ותמונות עם ההגעה.

הקמת קיוסקים מיוחדים בשדות תעופה לאיסוף נתונים ביומטריים אלה היא אתגר גדול. הקבוצה הייצוגית של שדות התעופה בצרפת, L'Union des Aéroports Français, חוששת שהם לא יוכלו להקים את הקיוסקים האלה בזמן.

תומאס ג'וין, נשיא הארגון, הביע חששות כבדים מהעיכובים הצפויים.

"זה לא נראה טוב מבחינת זמני ההמתנה", הזהיר. "יש סיכונים של תורים ארוכים מאוד".

ג'וין גם הדגיש את הצורך במשאבי משטרה נוספים כדי לנהל את הכאוס הצפוי בגבולות.

אתגר שדות התעופה בפריז על רקע ההכנות לאולימפיאדה

המצב חמור במיוחד עבור שדות התעופה בפריז, שלא יוכלו לבצע עבודות הכנה ממאי עד ספטמבר בשל המשחקים האולימפיים.

ציר זמן זה מתנגש ישירות עם הנחיית האיחוד האירופי למדינות החברות להפעיל את מערכות EES עד סוף יולי.

ניקולא פאוליסן, הנציג הכללי של רשות שדות התעופה בצרפת, הדגיש את המצב.

"אנחנו רוצים לדחות את זה לרבעון הראשון של 2025, אבל לעת עתה, הנציבות האירופית מקובעת בעמדתה", אמר. "אבל האולימפיאדה השנה פירושה שאנחנו לא יכולים לבצע עבודות בשדות התעופה בפריז ממאי עד ספטמבר".

עיכובים צפויים בגבול ושיבושים כלכליים

חששות לגבי ההשפעה של EES מתרחבים מעבר לגבולות צרפת.

הרשויות בבריטניה הזהירו מפני עיכובים אפשריים של 14 שעות בגבול עם האיחוד האירופי בעקבות יישום המערכת.

ועדת הבדיקה האירופית של הפרלמנט הבריטי הזהירה כי זמני ההמתנה המתארכים הללו עלולים להשפיע לא רק על הנוסעים אלא גם על הכלכלה והעסקים הסמוכים לגבול.

Getlink משקיעה רבות במתקנים חדשים

כהכנה לשינויים הצפויים, Getlink, המנהלת את מנהרת התעלה, בונה אזור עיבוד חדש בקנט. אזור זה יעסוק ברישומי דרכונים למטיילים שאינם מהאיחוד האירופי.

במתקן החדש, שעלותו 67 מיליון ליש"ט, יהיו עמדות מחשב לאיסוף נתונים ביומטריים. המשמעות היא שהנוסעים יכולים למיין את הניירת שלהם לפני שהם מגיעים לביקורת הגבולות בצרפת.

עם זאת, למרות שהמערך החדש נועד לטפל ב-500 מכוניות בשעה, גטלינק מודה שזה לא מספיק. המנהרה יכולה למעשה לטפל בעד 840 מכוניות בשעה בשעותיה העמוסות ביותר. זה עלול לגרום לפקקים ועיכובים.

אפקט אדווה אפשרי

לעיכובים האפשריים בהשקת EES עשויות להיות השפעות משמעותיות על קבוצות שונות המתכוונות לבקר או לחיות באיחוד האירופי.

כמו כן, השקת מערכת המידע וההרשאה האירופית לנסיעות (ETIAS), שנקבעה לסביבות אמצע 2025, עשויה גם היא להידחות מכיוון שהיא מסתמכת על EES. חוסר הוודאות הזה עלול לגרום לבעיות לנוסעים ולשבש את תוכניותיהם.

עיכובים בעיבוד נתונים ביומטריים עלולים להוביל לזמני המתנה ארוכים ולמכשולים בירוקרטיים, ולסבך את התהליך המורכב ממילא של השגת המסמכים הדרושים.

מדיניות ההגירה של האיחוד האירופי בריפלוקס

האתגרים בהם נתקל יישום EES שופכים אור על האיזון העדין בין שיפור אמצעי האבטחה לבין הבטחת הליכי הגירה חלקים.

בעוד המדינות החברות באיחוד האירופי מתמודדות עם אתגרים אלה, ייתכן שיהיה עליהן לשנות את מדיניות ההגירה הכוללת שלהן כדי להסתגל לתרחיש בקרת הגבולות המשתנה.

אם השקת EES אכן מתעכבת, ייתכנו שינויים זמניים בכללי הוויזה והתושבות הנוכחיים.

שינויים אלה עשויים לכלול הארכת פרקי הזמן לתוקף או הצגת אמצעים זמניים כדי להבטיח שאנשים השואפים להיכנס או להישאר באיחוד האירופי באופן חוקי עומדים בפני הפרעה מינימלית.

האיזון בין אבטחה ליעילות נותר אתגר

בעוד האיחוד האירופי שואף לשפר את אבטחת הגבולות באמצעות EES, חששות לגבי הפוטנציאל של המערכת לשבש נסיעות וסחר ממשיכים להתגבר.

בעוד שמטרות המערכת ראויות לשבח, בעלי עניין מזהירים כי זירוז יישומה ללא הכנה מספקת עלול להוביל לכאוס, תורים ארוכים ושיבושים כלכליים.

הקריאות לדחייה נוספת מדגישות את המורכבות של איזון בין אמצעי ביטחון לבין הקלה יעילה על הנסיעה.

בעוד האיחוד האירופי שוקל את האפשרויות העומדות בפניו, מציאת פשרה שתתייחס לשני החששות תהיה חיונית להבטחת מעבר חלק למערכת בקרת הגבולות החדשה.