הבק-סטופ של הברקזיט

הבק-סטופ של הברקזיט

מבוא

במרץ 2019 בריטניה פורשת מהאיחוד האירופי, אך עם הזמן שאוזל במהירות, יש עדיין כמה נושאים כבדי משקל שיש לפתור. בראש ובראשונה בחודשים האחרונים עמד נושא ה"בק-סטופ", שהוא מאמץ לשמור על גבול פתוח בין צפון אירלנד לרפובליקה של אירלנד. האיחוד האירופי ובריטניה רוצים שניהם להימנע מ"גבול קשה" בין שתי המדינות ומהבעיות הנלוות לכך שהוא יביא, אך אף אחד מהם עדיין לא מצא פתרון משביע רצון. בריטניה ממשיכה לדחוף להסכם לאחר עזיבת האיחוד האירופי, שיהיה נוח בכל הנוגע לסחר ולנסיעות, בעוד האיחוד האירופי אינו מוכן לוותר יותר מדי למדינה החברה העוזבת. בעקבות הברקזיט, בריטניה תוגדר כ"מדינה שלישית" מחוץ לאיחוד, והגבול בין צפון ודרום אירלנד הפך לתפוח אדמה פוליטי לוהט.

"גבול קשה"

כחברות הנוכחיות בשוק האחיד ובאיחוד המכסים, צפון אירלנד ואירלנד נהנות מגבול רך שבו מוצרים, סחורות, כלי רכב ואנשים החוצים את הגבול אינם נבדקים מקרוב מדי. עם זאת, לאחר הברקזיט, מצב זה משתנה כאשר שתי המדינות יהיו חלק ממשטרי רגולציה ומכס נפרדים. איך בדיוק זה יעבוד פתוח לשאלה וה"backstop" הוצע כפתרון זמני לבעיה.

מה שמכונה "גבול קשה" ישפיע לרעה על הנסיעות והסחר בין שתי אירלנד. שומרי גבול ומחסומים עם בדיקות קפדניות על סחורות ואנשים החוצים את הגבול יפגעו הן במסחר והן בתיירות. בדיקות ביטחוניות וזמן נוסף המושקע בחציית קו פרשת המים הם משהו שממשלת אירלנד נואשת להימנע ממנו, כמו גם האיחוד האירופי, מכיוון שהכלכלה האירית תיפגע קשה וגבול כזה לא יעמוד בהסכמי הוויזה האירופיים הקיימים הפועלים כיום.

מכיוון שהאיחוד האירופי לא הצליח עד כה להעניק לבריטניה תקופת מעבר כאשר היא עוזבת את האיחוד, עצירת הגב חיונית כדי להימנע מגבול קשה שיופיע בן לילה. האיחוד האירופי ובריטניה לפחות מסכימים כי פתרון backstop המונע גבול קשה הוא חיוני עבור:

  • שמירה על שיתוף פעולה חוצה גבולות
  • תמיכה בכלכלה של שתי המדינות
  • הגנה על הסכם השלום של יום שישי הטוב

למרות הסכם זה, שנחתם בדצמבר 2017, יש עדיין אבני נגף גדולות להתגבר עליהן.

הצעות נגדיות ועוד בעיות

כנגד הבקשה הבריטית לתקופת מעבר, האיחוד האירופי הציע הסכם backstop שיאפשר לצפון אירלנד להישאר באיחוד המכסים של האיחוד האירופי, כמו גם במערכת המע"מ של האיחוד האירופי ולשמור על גישה לשוק האחיד. הצעה זו זכתה לתגובה שלילית מצד בריטניה, שכן סחורות המיוצאות לצפון אירלנד משאר בריטניה יהיו כפופות לבדיקות ובדיקות קפדניות. זה, לדברי ראש הממשלה תרזה מיי, יהיה איום על שלמותה החוקתית של בריטניה ולא מקובל על ממשלות בריטניה וצפון אירלנד.

חששות ביטחוניים המשפיעים על הסכמי נסיעה

דו"ח משותף שהופק על ידי כוחות המשטרה האיריים והצפון איריים הביע דאגה לגבי הסדרי נסיעה עתידיים בין צפון אירלנד, בריטניה ואזור האיחוד האירופי. הדו"ח מצביע על כך שצפון אירלנד עשויה להיתפס כנקודת תורפה על ידי טרוריסטים ופושעים שממנה ניתן להגיע לבריטניה היבשתית ולאירופה. אם צפון אירלנד תטופל באופן שונה מבריטניה, תוך שהיא עדיין נשארת חלק מישות זו, היא עלולה לסכן את פרוטוקולי האבטחה של מערכת ויזת שנגן הקיימת ואת הכנסת ETIAS ברחבי אירופה.

כאשר בריטניה וצפון אירלנד כבר לא יהיו חלק מהאזור האירופי רבתי, ייפער חור ברשת האבטחה של מערכת המידע וההרשאה האירופית לנסיעות. הגארדה האירי ו-PSNI מצפון אירלנד מאמינים כי הפעלת אזור הנסיעות המשותף בין אירלנד לבריטניה תצטרך להשתנות באופן משמעותי בשל התגברות הסיכונים הביטחוניים הצפויים. נסיעות ימיות בין שתי המדינות נתפסות כאזור ביטחוני פגיע במיוחד מכיוון שבדיקות הוויזה לעתים קרובות אינן מחמירות כמו אלה בשדות תעופה.

עלייה בהברחות אנשים

כנופיות בינלאומיות, שכבר מכוונות לבריטניה להברחת אנשים, עשויות להגביר את פעילותן ככל שבריטניה תהפוך ליעד רווחי יותר לאחר הברקזיט. נישואי נוחות מוסדרים באירלנד ובצפון מספקים את הניירת הדרושה ואמצעי להשגת אישור ETIAS בדרכונים. בהתחשב בכך, וחששות אחרים בנוגע להברחות סמים ונשק, העידן שלאחר הברקזיט עשוי לראות מגוון של בדיקות ביטחון, הגירה ונסיעות.

לא משנה מה יהיו התוצאות של דיוני backstop, נראה כי מערכת הנסיעות ETIAS וצורות אחרות של ויזה אירופית, כולל ויזת שנגן, יעמדו למבחן בגבול האירי ויכולות להיות השלכות על כל הנסיעות האירופיות בעתיד הקרוב.