הטיסות העולמיות נוסקות בינואר 2024 כאשר הביקוש לנוסעים זינק ב-16.6%

הטיסות העולמיות נוסקות בינואר 2024 כאשר הביקוש לנוסעים זינק ב-16.6%

תעשיית התעופה העולמית מתחילה לטוס בשנת 2024, עם ביקוש לנוסעים שזינק ב-16.6% בינואר לעומת השנה הקודמת, על פי נתונים שפורסמו על ידי איגוד חברות התעופה הבינלאומי (IATA).

צמיחה חזקה זו מגיעה למרות אי הוודאות הכלכלית והגיאופוליטית המתמשכת, מה שמאותת על שנה מבטיחה קדימה בתחום הטיסות.

נסיעות בינלאומיות מובילות את הדרך

הסיבה לכך שבינואר נרשמה צמיחה עצומה הייתה כי יותר אנשים ממדינות אחרות רצו לנסוע. הביקוש לטיסות בינלאומיות עלה ב-20.8% לעומת התקופה המקבילה אשתקד.

הקיבולת גדלה גם היא ב-20.9%, בעוד גורם העומס נותר יציב על 79.7%.

חברות התעופה האירופיות רשמו עלייה של 10.8% בתעבורה בהשוואה לינואר 2023, עם עלייה של 10.7% בקיבולת ועלייה של עד 77.3% בגורם העומס.

יש לציין כי הנתיבים בין אירופה לצפון אמריקה לא רק התאוששו מהמגפה, אלא עומדים כעת על 6.5% יותר מאשר בינואר 2020.

שדות התעופה מתקרבים לרמות שלפני המגיפה

הביצועים החזקים בינואר 2024 קירבו את תנועת שדות התעופה לרמות שלפני המגפה. מספר הנוסעים היה נמוך רק ב-3% בהשוואה לינואר 2019.

למרות שהנסיעות הבינלאומיות חזרו לרמות שלפני המגפה, נסיעות הפנים בתוך המדינה עדיין נאבקות, וכרגע עומדות על 13% פחות ממה שהיה בשנת 2019.

שדות התעופה באירופה חוו עלייה של 7% במספר הנוסעים בהם לעומת ינואר 2023. רוב הגידול הזה הגיע מאנשים שנסעו לחו"ל.

בשדות התעופה של האיחוד האירופי נרשמה עלייה גדולה בתנועת הנוסעים, שעלתה ב-8%. עלייה זו בולטת במיוחד במדינות כמו סלובניה, צ'כיה, מלטה, פולין והונגריה.

שדות תעופה מסוימים, כמו אלה במלטה, קפריסין ופולין, אפילו עלו על רמתם לפני המגפה בינואר 2024.

עם זאת, מדינות אחרות, כמו סלובקיה, שבדיה וסלובניה, עדיין רחוקות מהתאוששות מלאה.

שדות תעופה גדולים נהנים מביקוש חזק

נמלי התעופה הגדולים רשמו עלייה של 8.3% בתנועת הנוסעים, שנבעה מביקוש חזק וחזרתם של נוסעים סינים.

לונדון הית'רו נותר נמל התעופה האירופי העמוס ביותר.

מדריד קפצה למקום הרביעי, ועקפה את אמסטרדם. כמו כן, רומא פיומיצ'ינו ראתה כמה צמיחה מרשימה, אשר סייעה לשפר את הביצועים הכוללים של שדות תעופה גדולים.

תפקידה של מדיניות הממשלה

בעוד הטיסות ממשיכות להתאושש ולגדול, וילי וולש, מנכ"ל יאט"א, הדגיש את חשיבות מדיניות הממשלה בטיפוח שגשוג.

כאשר ממשלות מתמקדות בחיזוק הכלכלות שלהן ולגרום להן לשגשג, חשוב להן להכיר כיצד התעופה יכולה להתניע צמיחה זו. העלאת מסים ורגולציה מכבידה הם משקל נגד לשגשוג.

יאט"א מחפשת ממשלות מדיניות שתסייע לתעופה להפחית עלויות, לשפר את היעילות ולהתקדם לקראת אפס פליטות CO2 נטו עד 2050.

כללים אלה חיוניים כדי לוודא שתעשיית התעופה העולמית היא בת קיימא ומצליחה.

ETIAS ועתיד התיירות באירופה

מערכת המידע וההרשאות האירופית לנסיעות (ETIAS) מושקת בסביבות אמצע 2025 והיא תמלא תפקיד משמעותי בעתיד הטיסות לאיחוד האירופי.

ככל שיותר ויותר אנשים רוצים לטוס לביקור באירופה, ETIAS יהפוך את הדברים לחלקים יותר עבור אלה שרק נשארים זמן קצר. המטרה היא לוודא שהנסיעה קלה ובטוחה יותר.

עם זאת, הזינוק בביקוש לטיסות עלול לגרום לבעיות מסוימות עבור נוסעים לטווח ארוך ומהגרים, כמו משפחות, משקיעים, נוודים דיגיטליים או סטודנטים.

ככל שיותר אנשים רוצים להישאר באיחוד האירופי זמן רב יותר, ייתכן שיהיה צורך לשנות את מדיניות ההגירה ואת דרישות הוויזה. הרעיון הוא לאזן בין הכנסת אנשים לבין שמירה על הביטחון בגבולות.

התאמת מדיניות ההגירה של האיחוד האירופי בנוף משתנה

ההתאוששות החזקה של ענף התעופה בשנת 2024 צפויה להשפיע על מדיניות ההגירה של האיחוד האירופי בשנים הקרובות.

בזמן שמערכת ETIAS מתכוננת להשקתה באמצע 2025, קובעי המדיניות יצטרכו לשקול כיצד הביקוש הגובר לטיסות ישפיע על בקרת הגבולות ותהליכי ההגירה.

בעוד ETIAS שואף לפשט נסיעות לטווח קצר לאזור שנגן, מדינות האיחוד האירופי עשויות להזדקק להעריך מחדש את מדיניות ההגירה ארוכת הטווח שלהם כדי לאזן את היתרונות של תיירות מוגברת וצמיחה כלכלית עם הצורך בניהול גבולות יעיל.

זה יכול להיות כרוך בהתאמת דרישות הוויזה, השקעה בטכנולוגיות אבטחה מתקדמות, וטיפוח שיתוף פעולה גדול יותר בין המדינות החברות כדי להבטיח מערכת הגירה מלוכדת ויעילה.

תחזית מבטיחה לטיסות גלובליות

ההתחלה החזקה לשנת 2024 בתחום הטיסות העולמיות היא עדות לחוסן וליכולת ההסתגלות של תעשיית התעופה.

ככל שהביקוש לנוסעים ממשיך לעלות והקווים הבינלאומיים מתאוששים, התעשייה צפויה לשנה של צמיחה והתאוששות משמעותית.

עם זאת, התמיכה ושיתוף הפעולה של ממשלות ברחבי העולם יהיו חיוניים בהתמודדות עם האתגרים העומדים לפנינו ובהבטחת עתיד בר-קיימא לטיסות אוויריות.