הסדרי מעבר לאחר הברקזיט

הסדרי מעבר לאחר הברקזיט

מבוא

בשלב זה, מעט תושבים אירופאים ומבקרים ביבשת לא יהיו מודעים לתכנון המפורט של הברקזיט הקרוב, כלומר יציאת בריטניה מהאיחוד האירופי. בין ספקולציות, הערות ולעתים השערות טהורות, דיווחי חדשות והודעות לעיתונות מספקים סיקור קבוע ומפורט של הצעדים המנהליים המוצעים ולעתים משא ומתן טעון.

כעת אנו נמצאים יותר משנה לתוך תקופת ההודעה הראשונית בת השנתיים שבריטניה שימשה לעזיבת האיחוד האירופי. למרות הסיקור התקשורתי הנרחב, אי-ודאות רבה נמשכת. בפרט, החלטות משמעותיות נותרו תלויות ועומדות ושאלות נותרו ללא מענה בנוגע למה שמכונה הסדרי גירושין.

עם זאת, למרבה המזל, ההתקדמות האחרונה אפשרה ודאות מסוימת להסכים ולקבוע לגבי תקופת מעבר. שלב המעבר, שהוא בעיקר הארכה להסדרים הנוכחיים, יימשך מסוף מרץ 2019 ועד 31 בדצמבר 2020, כעשרים ואחד חודשים לאחר שבריטניה וצפון אירלנד יעזבו רשמית את האיחוד האירופי.

במאמר זה נסקור כמה מההתפתחויות האחרונות וההשלכות האפשריות.

הסדרי מעבר עד דצמבר 2020

במהלך המעבר שהוסכם לאחרונה לאחר הברקזיט, עובדים מתוך אזור ETIAS של האיחוד האירופי ימשיכו ליהנות מתנועה חופשית בנמל הכניסה. עם זאת, הם יצטרכו להשלים תהליך רישום חדש בתוך שלושה חודשים מהגעתם הראשונה לבריטניה.

לאחר תום תקופת המעבר בסוף 2020, עובדים המגיעים לבריטניה ו(ככל הנראה) לצפון אירלנד מאזור הבקשה ETIAS יוכלו להגיש בקשה למעמד תושב ארעי עד שיחיו ברציפות בבריטניה במשך חמש שנים לפחות. לאחר תקופת אכשרה זו, התושבים החדשים יהיו זכאים, בכפוף לתנאי הזכאות, להגיש בקשה למעמד מוסדר, אם ירצו בכך.

דרישות ויזה לאירופה: כניסות לבריטניה

בינתיים, במהלך החודשים הקרובים, גורמים רשמיים צפויים להודיע על חדשות ETIAS נוספות בנוגע לתיעוד הספציפי שיידרש למעקב, בדיקה ובקרה של ההגירה בין האיחוד האירופי לבריטניה. =

למרות שהסדרי ביניים אלה יהיו בעלי עניין מכריע למטיילים המגיעים לאירופה, הם יהיו חשובים במיוחד לחברות בריטיות המעסיקות אזרחי האיחוד האירופי הנכנסים לבריטניה בין אפריל 2019 לדצמבר 2020. נכון לעכשיו, כמובן, הסדרי נסיעה חינם אומר כי ויזה אירופית אינה נדרשת כדי להבטיח תעסוקה.

חדשות טובות לקרואטים המחפשים עבודה בבריטניה

יש כמה חדשות טובות עבור אזרחים אירופיים המעוניינים לעבור מקרואטיה לבריטניה מסיבות הקשורות לעבודה. בקרוב, אמצעי ההגירה הקודמים שהגבילו את גישתם של אזרחים קרואטים לשוק העבודה הבריטי יוסרו, ויעניקו להם זכויות דומות לאזרחי האיחוד האירופי האחרים - וזכויות רבות יותר מאשר במסגרת הסדרי היתרי הנסיעה הקיימים, או אלה שיוענקו במסגרת מערכת בקשות ETIAS המתוכננת.

בפרט, קרואטים שמגיעים לבריטניה לפני 29 במרץ 2019 כבר לא יצטרכו להגיש בקשה לאישור עובד ראשוני ממשרד הפנים, רשות ההגירה הלאומית. מתאריך זה, מהגרים חדשים אלה מתוך אזור ETIAS של האיחוד האירופי יוכלו להוכיח את זכותם לחיות ולעבוד בבריטניה מכוח הדרכון הקרואטי שלהם.

שינויים בכללים ובעמלות שאינם של האיחוד האירופי

בחדשות ETIAS אחרות ובהודעות הגירה לבריטניה, הכללים החלים על אזרחים שאינם אזרחי האיחוד האירופי כגון מארה"ב או מאוסטרליה (כלומר מחוץ לאזור ויזת שנגן) עודכנו ב -11 במרץ 2018. השנה חלו שינויים מעטים יחסית.

בנוסף, בריטניה הודיעה גם כי אגרות ויזה ובקשות היתר מסוימות יהיו כפופות להעלאות. החל מחודש זה (אפריל 2018), אגרות בקשת ויזה לבריטניה עלו ב -4% ברוב המקרים, למעט שירותים ספציפיים כגון מכתבי אישור לגופים מוסמכים, חופשה ללא הגבלת זמן להישאר ודמי מסלול מהיר לטיפול דחוף בבקשה. במקום זאת, שירותים אלה יתמודדו עם עליות מחירים משמעותיות יותר.

חדשות אחרות באזור ויזת שנגן

כאילו כדי להדגיש את המשמעות הנוספת שהגבול בין קו החוף הבריטי ליבשת אירופה יקבל החל מאביב 2019, דיווחים אחרונים בדיילי טלגרף פירטו כיצד מנהלי הספנות האירים והיבשתיים מכינים נתיבים חדשים כדי להימנע מנמלי בריטניה כאשר הברקזיט יהפוך למציאות. באופן ספציפי, תוכניות נמצאות בתהליך להפליג ישירות בין אירלנד לנמלים יבשתיים אירופיים כגון Zeebrugge ורוטרדם.

חברות הובלות מציינות סיכונים לעיכובים אפשריים ועיכובים עקב בדיקות מכס בין החששות העיקריים שלהן וסיבות לרצות לחתוך את היבשת הבריטית כעמדת היערכות בתנועה לכיוון אירופה מהרפובליקה האירית. למעשה, בחיפוש אחר פתרונות חלופיים, לפחות חברת ספנות אחת שבסיסה בלוקסמבורג רואה ספינות על המשייטות בנתיבים הישירים החדשים מאירלנד לאירופה. נפח תנועת המשאיות בין דבלין לשרבורג עשוי להכפיל את עצמו עד פי עשרה, ואילו בריטני פריס תתחיל בקרוב הפלגות בנתיב חדש בין קורק ברפובליקה האירית לסנטנדר בצפון ספרד.

מקורות

  1. https://www.lexology.com/library/detail.aspx?g=0f75ac61-8d35-4606-9b7d-9993b8d580aa
  2. https://www.telegraph.co.uk/politics/2018/04/06/irish-shipping-bypass-british-ports-brexit/