השקת תוכנית הכניסה/יציאה של האיחוד האירופי אושרה לשנת 2024

השקת תוכנית הכניסה/יציאה של האיחוד האירופי אושרה לשנת 2024

תוכנית הכניסה/יציאה (EES) של האיחוד האירופי (EU) תצא סוף סוף לדרך ב-6 באוקטובר 2024, על פי אישור של האינדיפנדנט מ-Eurotunnel, מפעילת מסילת מנהרת התעלה בין צרפת לבריטניה.

EES שואפת לחזק את גבולות האיחוד האירופי על ידי דרישה מנוסעים מחוץ לגוש לספק נתונים ביומטריים כמו טביעות אצבע בכל פעם שהם נכנסים או יוצאים.

השקה מאוחרת

ההשקה נדחתה מספר פעמים מכיוון שמדינות האיחוד האירופי נאבקו לשלב את מערכות הגבול שלהן עם מסד הנתונים המרכזי של EES.

צרפת ביקשה באופן ספציפי לדחות את EES עד לאחר אולימפיאדת פריז 2024 כדי למנוע עיכובים בנסיעות במהלך האירועים.

Eurotunnel שיתפה את תאריך ההשקה החדש של 2024, אם כי גורמים רשמיים באיחוד האירופי טרם אישרו אותו.

החברים יצטרכו לאמת את המוכנות באוגוסט 2024.

דרישות ביומטריות להאטת נסיעה

ה-EES יחליף את החתמת הדרכונים במערכת אוטומטית לרישום הנתונים הביומטריים של הנוסעים.

זה נועד להגביר את האבטחה ולחסוך זמן לסוכני הגבול, אך עלול להאט את הנסיעה.

Eurotunnel מצפה שהדרישות החדשות יגדילו את זמן עיבוד הרכב בגבול צרפת-בריטניה מפחות מ-60 שניות לחמש עד שבע דקות לכל רכב.

החברה משקיעה 78 מיליון אירו כדי ליצור מקום לנוסעים לצאת מכלי רכב ולספק ביומטריה בטרמינלים שלה בצרפת ובבריטניה.

אילוצי גבול בעייתיים

התאמת שלבי העיבוד הנוספים מציבה אתגרים, במיוחד בכניסה הצרפתית למנהרת התעלה ולנמל דובר בבריטניה.

שני האתרים מתמודדים עם מגבלות שטח עם אפשרויות מוגבלות להרחבת הקיבולת.

מנכ"ל נמל דובר, דאג בניסטר, כינה את האזור " קיר לבנים", ואמר כי התורים לכלי רכב עלולים לגדול במהירות לרמות בלתי ניתנות לניהול.

מיקוד לנסיעות חלקות לאולימפיאדה

צרפת דחתה את תאריך השיגור של 2024 באופן חלקי כדי למנוע שיבושים במהלך אולימפיאדת פריז ביולי ובאוגוסט.

אלפי מבקרים ייכנסו לצרפת דרך נמלים ושדות תעופה, מה שהופך את הפעילות החלקה לעדיפות עליונה.

ניקולא פאוליסן מאיגוד שדות התעופה הצרפתי אמר כי צרפת תהיה מוכנה למרות דחיית EES.

"אנחנו נהיה מוכנים, במיוחד כשאנחנו בטוחים שעכשיו EES יתחיל אחרי האולימפיאדה, אפילו אולי בתחילת 2025".

צרפת הזמינה 544 קיוסקים ו-250 טבליות מתאלס כדי לאסוף ביומטריה של נוסעים בגבולות.

בדיקות מתבצעות בפריז לפני ההשקה המלאה.

השלבים הבאים לאחר ההשקה

כשישה חודשים לאחר השקת EES, האיחוד האירופי מתכנן לדרוש אישור נוסף לפני הנסיעה בשם ETIAS (מערכת מידע והרשאות נסיעות אירופית) מאזרחים שאינם אזרחי האיחוד האירופי.

יישומי ETIAS יאספו גם נתונים אישיים כדי לזהות איומי אבטחה פוטנציאליים.

ETIAS הייתה אמורה לעלות לאוויר במאי 2023, אך גם היא נתקלה בעיכובים.

טרם נקבע תאריך התחלה סופי, אך ההערכות מדברות על המחצית הראשונה של 2025.

תפקידה של בריטניה

למרות שכבר לא חברה באיחוד האירופי, בריטניה השתתפה בפיתוח EES לפני הברקזיט.

המערכת תחול על אזרחי בריטניה הנוסעים למדינות האיחוד האירופי, למעט אירלנד וקפריסין.

פקידי האיחוד האירופי מקדמים EES כשיפור יעילות הנסיעה באמצעות אוטומציה.

עם זאת, הצורך בבדיקות מסמכים נוספות ובביומטריה עשוי לגבור על כל חיסכון בזמן מייעול ביקורת הדרכונים בלבד.

הנוסעים ייתקלו בדרישות החדשות בכל הגבולות החיצוניים של האיחוד האירופי, בנוסף לשוויץ, נורבגיה, איסלנד וליכטנשטיין.

רק בעלי דרכונים רגילים של האיחוד האירופי ימשיכו לחצות גבולות בחופשיות לאחר כניסת המערכת לתוקף.

נוודים דיגיטליים, סטודנטים ומשפחות מתמודדים עם מחסומים חדשים

מערכת EES החדשה מתמקדת במבקרים לטווח קצר, אך עשויה להשפיע גם על מהגרים לטווח ארוך ומטיילים המתכננים שהות ממושכת בתוך האיחוד האירופי.

משפחות המהגרות יחד יצטרכו לספק נתונים ביומטריים עבור כל חבר בעת כניסה או יציאה מהאיחוד האירופי.

הדבר יוצר נטל תיעוד נוסף בהשוואה למערכת ההטבעה הנוכחית.

סטודנטים הלומדים בחו"ל באירופה ייתקלו באותו תהליך ביומטריה כאשר יגיעו לבית הספר ויחזרו הביתה בהפסקות.

הצעדים הנוספים עלולים לתסכל סטודנטים שכבר מתמודדים עם דרישות ויזה מורכבות.

נוודים דיגיטליים ועובדים מרוחקים השוהים במשך חודשים במדינות שונות באיחוד האירופי יצטרכו לתת טביעות אצבע ותמונות בכל גבול.

טרחה זו עלולה להרתיע נוודים מלעבור לעתים קרובות בין מדינות האיחוד האירופי.

בסך הכל, EES מוסיף דרישה ביומטרית חוזרת עבור כל האזרחים שאינם אזרחי האיחוד האירופי הנוסעים בינלאומית אל אירופה, ממנה או בתוכה.

אמנם זה לא מחסום לתיירות וטיולים קצרים, אבל זה יכול להרתיע מגורים לטווח ארוך עבור אזרחי מדינה שלישית.

ביקורת גבולות חדשה מיישרת קו עם עמדות הגירה קשוחות יותר

השקת EES הקרובה משקפת מאמצים רחבים יותר של האיחוד האירופי להדק את הגבולות החיצוניים ולהגביל את ההגירה באמצעות בדיקות זהות מחמירות יותר.

מערכת הגבולות החדשה יוצרת מאגר עצום של נתונים ביומטריים עבור אזרחים שאינם אזרחי האיחוד האירופי הנכנסים לאזור.

איסוף נתונים מורחב זה וסינון תואם למדיניות נגד הגירה בקרב המדינות החברות באיחוד האירופי.

לדוגמה, צרפת, אוסטריה ודנמרק דחפו לבחינת בקשות מקלט מחוץ לאיחוד האירופי ולגירוש יותר בקשות שנדחו.

ממשלותיהן תומכות ב-EES כדרך לפקח טוב יותר על ההגירה ולהגביל אותה.

עם זאת, חברות חזקות באיחוד האירופי כמו גרמניה תומכות במדיניות הגירה פתוחה יותר כדי למלא צרכים כלכליים.

הם מקבלים את EES בעיקר ככלי ביטחוני, ולא כמעצור הגירה מוחלט.

לפיכך, בעוד EES מציגה בקרת גבולות אחידה ברחבי האיחוד האירופי, החברות שומרות על גישות מגוונות לניהול הגירה ומקלט.

ההשפעה המתמשכת על שיעורי ההגירה עדיין אינה ודאית.

אבטחה ערנית או בירוקרטיה מוגזמת?

התומכים רואים ב-EES וב-ETIAS חיוניים לזיהוי טרוריסטים פוטנציאליים ואיומים ביטחוניים אחרים.

עם זאת, המבקרים טוענים כי המערכות יוצרות טרחה מיותרת עבור נוסעים חוקיים.

על ידי רישום מידע אישי מפורט על כל המבקרים שאינם באיחוד האירופי, EES ו- ETIAS מספקים לרשויות נתונים נוספים כדי לסנן סיכונים.

עם זאת, זה בא במחיר של בדיקות מסמכים נוספות שעלולות לעכב תיירות ונסיעות עסקים.

האיחוד האירופי ממשיך לקדם תנועה חופשית באזור שנגן, אך יש הרואים בביקורת הגבולות החדשה פגיעה בחופש זה.

הפונקציונליות בעולם האמיתי של EES והשפעתה על הנסיעות נותרה לראות לאחר ההשקה של 2024.