חששות משיבושי התיירות בספרד לאחר הברקזיט

חששות משיבושי התיירות בספרד לאחר הברקזיט

מבוא

משרד התיירות הספרדי הביע דאגה רצינית מהשפעת הברקזיט על התיירות. חאבייר פיניאנס, מנהל לשכת התיירות הספרדית, אמר בכנס נסיעות כי "ברקזיט ללא הסכם" יהיה אסון כלכלי פוטנציאלי עבור ארצו. במהלך עונת השיא מעל 50,000 בריטים מגיעים לספרד מדי יום וכמה מיליונים מבקרים במדינה מדי קיץ. כחברים באיחוד האירופי זה היה הליך פשוט ופשוט עבור מטיילים בריטים, אך זה צפוי להשתנות לאחר הברקזיט במרץ 2019.

בעיות אפשריות

בריטים המעוניינים לבלות את חופשותיהם בספרד עלולים להיתקל בבעיות אפשריות. לאחר הברקזיט, טיסות שמקורן בבריטניה עדיין יורשו לטוס מעל שאר מדינות האיחוד האירופי, אך לא תהיה להן זכאות חוקית לנחות באף אחת מהמדינות החברות. יתר על כן, נופשים בריטים כנראה יזדקקו לסוג כלשהו של ויזה אירופאית שתוסיף הוצאות נוספות וניירת מכבידה לחג. אפילו עם דרכון בריטי מקובל וויזה אירופאית, עדיין לא בטוח אם המבקרים יהיו מכוסים על ידי הסכם כיסוי הבריאות ההדדי הקיים.

רחוב דו סטרי

בעוד בריטים המעוניינים לבקר באירופה ייתקלו בבעיות חדשות, הדבר נכון גם לגבי אירופאים המעוניינים לבלות זמן בבריטניה. אזרחים אירופאים רבים נוסעים עם תעודת זהות לאומית ואין ברשותם דרכון. תעודת זהות זו מספיקה כרגע כדי להיכנס לבריטניה אך לא לעוד זמן רב. בריטניה מתכוונת לדרוש מכל המבקרים באיחוד האירופי לשאת דרכון תקף כדי להיכנס לבריטניה וגם זה יצטרך לעבור בקרוב אישור ETIAS (מערכת מידע ואישור נסיעות אירופית). דרישה זו עלולה בהחלט להוביל לירידה משמעותית בתיירים המבקרים בבריטניה מכיוון שאירופאים רבים עשויים בהחלט להחליט כי ביקור בבריטניה אינו שווה את הטרחה של הגשת בקשה לדרכון ואישור ETIAS.

אי ודאות היא ודאות

עד שלא יושג הסכם ברקזיט סופי והפרטים יפורסמו, קיימת אי ודאות רבה לגבי עתיד הנסיעות בין אירופה לבריטניה. נראה סביר מאוד כי אזרחי בריטניה יזדקקו לויזה אירופית (או לפחות ויזת שנגן) כדי לנסוע באזור אירופה רבתי, בעוד מטיילים מהכיוון השני ידרשו דרכון וכנראה צורה כלשהי של ויזה או אישור כניסה. זכויות הנוסעים לפיצויים והסכמי בריאות בחו"ל הם נושאים נוספים הפתוחים לדיון. הדבר היחיד שבטוח הוא שקצבאות הדיוטי פרי בין שני הגופים יחזרו, אם כי גם זה נתון לדיון ופרשנות.

גיברלטר תטלטל את סירת הברקזיט

למרות שאוכלוסייתה מונה פחות מ-50,000 תושבים, הטריטוריה הבריטית הזעירה מעבר לים של גיברלטר צפויה לגרום להצעות הברקזיט של ממשלת בריטניה כאב ראש גדול. בראיון שנערך לאחרונה הביע ראש ממשלת הטריטוריה, פביאן פיקארדו, את עמדתה כי גיברלטר זקוקה לפתרון יציאה שונה מהאיחוד האירופי מאשר בריטניה, בשל מעמדה כ"חברה מובחנת" בתוך האיחוד האירופי. פיקרדו הסביר כי מכיוון שלגיברלטר יש גבול עם מדינות שנגן של האיחוד האירופי, יש להתייחס לנושא התנועה החופשית, ההגירה והנסיעות באופן שונה מזה של הרפובליקה של אירלנד וצפון אירלנד.
עם כניסת הברקזיט לתוקף במרץ 2019 יש עדיין סוגיות רבות שיש לפתור. גיברלטר הצביעה בעד הישארות באיחוד האירופי כבר ב-2016, אך כעת תיאלץ לעזוב מכיוון שהצבעת הברקזיט בבריטניה חלה גם על הטריטוריה. חברי האיחוד האירופי מאז 1992, ילידי גיברלטר נהנים גם הם מאזרחות בריטית מאז 2002 וזה עורר רגשות מעורבים בחצי האי. בעוד שחלקם מקבלים ומברכים על הברקזיט, ישנם אחרים שרואים אותו בספקנות.

קטסטרופה פיננסית

96% מאוכלוסיית גיברלטר הצביעו בעד הישארות באיחוד האירופי במשאל העם ב-2016, ורבים ממתנגדי הברקזיט טוענים כי לעזיבת האיחוד עלולות להיות השלכות פיננסיות חמורות על גיברלטר. הכלכלה מסתמכת על הגישה הקלה הנוכחית הן לשוק האירופי והן לשוק הבריטי עבור מקורות ההכנסה העיקריים שלה, כולל שירותים פיננסיים, הימורים מקוונים ותיירות. חברות פיננסיות והימורים בבעלות בריטית עשויות כבר לא למצוא בגיברלטר בסיס מתאים או מסביר פנים לפעילותן, שכן נראה שמצב המס הנוכחי עומד להשתנות. עם מערכת ויזה אירופית שצפויה לחול כעת על אזרחים בריטים, עלולה להיות ירידה רצינית בתיירים המבקרים בגיברלטר. באופן דומה, אזרחי גיברלטר עשויים גם לדרוש ויזה אירופית או ויזת שנגן כדי לבקר במדינות האיחוד האירופי הנותרות. השיחות על התנאים המדויקים של נסיגת בריטניה נמשכות, אך נראה כי הטריטוריה הבריטית תפסיד במידה פחותה או גדולה יותר, אלא אם כן ניתן יהיה להחיל תנאים מיוחדים על מצבה של גיברלטר.

הזמנת טיסות אירופאיות לאחר הברקזיט

טיסות בין בריטניה ליבשת אירופה כפופות לתקני בטיחות גבוהים במיוחד הנשלטים על ידי הסוכנות האירופית לבטיחות תעופה (EASA). לאחר הברקזיט, EASA כבר לא תהיה אחראית על טיסות מחוץ לבריטניה, אשר יכולות - בתיאוריה - לראות את התקנים האלה יורדים מכיוון שיהיו שני גופים האחראים על שמירה על הבטיחות. עדיין קיימת אי ודאות מסוימת לגבי ההשפעה המדויקת של הברקזיט על הטיסות בין בריטניה לאירופה. שר התחבורה הבריטי, כריס גריילינג, צופה כי הסדר הדדי יביא לכך שהטיסות יימשכו כמעט ללא שיבושים בשירות, בעוד חברת התעופה המוזלת ריינאייר מדברת על "אפשרות ברורה" שהטיסות יקורקעו לפרק זמן לא מוגדר.

נוסעים המתכוונים לטוס בין בריטניה לאירופה בשבועות שמיד לאחר הברקזיט אינם ששים לבצע סידורים כל עוד אי ודאות כזו קיימת. האפשרות של ביטול טיסות והסיכון לאבד את כל הזמנות הנסיעות והלינה הנלוות צריכות להיחשב בעייתיות עד להסכם מקיף עם הנציבות האירופית. דיונים שנערכו לאחרונה בבריסל הציעו באופן טנטטיבי לצמצם את זכויות הנוסעים לתביעות ואולי להפחית בחצי את ההחזרים המגיעים בגין עיכובים וביטולים. ממשלת בריטניה, לעומת זאת, הצהירה כי כללי הפיצוי וההנחיות יישארו ללא שינוי לאחר הברקזיט. זה עלול להוביל לאי ודאות משפטית לגבי פיצוי במקרים רבים, כמו, למשל, חברת תעופה בבעלות צרפתית הפועלת בין בריטניה לצרפת תהיה כפופה הן לחוקי הצרכנות של האיחוד האירופי והן של חוקי הצרכן הבריטיים.