כיצד ספקים ישתמשו ב- ETIAS?

כיצד ספקים ישתמשו ב- ETIAS?

חברות תעופה בינלאומיות ו-ETIAS

על פי הסטטיסטיקה, היו כמעט שני מיליון כניסות בלתי חוקיות למדינות שונות באירופה ושנגן בשנת 2015 ומספרים אלה צפויים לגדול מאז. מסיבה זו, האיחוד האירופי מציג שתי מערכות ניטור אלקטרוניות כדי להילחם בגל הגואה של נוסעים לא מתועדים הנכנסים לאירופה ומתחמקים מהבדיקות הביטחוניות הנוכחיות. החל משנת 2021, מבקרים באירופה הנהנים כיום מגישה ללא ויזה יידרשו לקבל אישור ETIAS (מערכת מידע והרשאות נסיעות אירופית) וכל הכניסות והיציאות האירופיות יתועדו במסד הנתונים הדיגיטלי של מערכת הכניסה והיציאה (EES). ההבדל בין שתי המערכות הוא:

  • ETIAS משלבת סינון לפני הנסיעה לנוסעים ואישור נחוץ לאזרחי "מדינה שלישית" כדי להיכנס ולנסוע בתוך המדינות החברות ב- ETIAS
  • ה-EES מחליף את ההחתמה הידנית של דרכונים ונבדק כדי לקבוע את מספר הכניסות הקצרות (90 יום בתקופה נתונה של 180) שנוסע השתמש בהן ולזהות נוסעים ששהו יותר מדי בביקורים קודמים

בין שתי המערכות, התחזית היא כי ETIAS ו-EES יפחיתו באופן דרמטי את מספר המבקרים המהווים סיכון ביטחוני, פלילי או בריאותי וגם ישמרו תיעוד עדכני של היכן היו הנוסעים ולכמה זמן. בעוד שהצעדים החדשים יספקו לרשויות הגבול מידע נוסף על המבקרים בארצם, הם עלולים להתברר כבעייתיים עבור חברות התעופה, הים והיבשה שיוטלו על יישום התוכניות החדשות.

סירות, מטוסים ו-ETIAS

הרוב המכריע של אזרחי "מדינה שלישית", שיזדקקו לאישור ETIAS לאחר 2021, יגיעו לאירופה בדרך האוויר. נכון לעכשיו, חברות התעופה נדרשות לספק רק רשימה של נוסעים על הסיפון לרשויות הגבול של מדינת היעד. API זה (מידע על נוסעים מראש) נבדק לאחר מכן על ידי רשויות הביטחון ואכיפת החוק עבור קשרים פליליים או טרוריסטיים אפשריים. אלא אם כן ניתנה התראה מפורשת, לחברת התעופה אין מידע לגבי הרקע של הנוסע והיא יכולה רק לבדוק שהכרטיסים והדרכון תקפים ותקינים. עם כניסתם של ETIAS ו-EES, חברות התעופה יהיו אחראיות כעת גם לבדיקת סטטוס אישור ETIAS של נוסע וסטטוס EES.

פרטי הנוסעים ופרטיהם ייבדקו באופן מקוון מול מסד הנתונים של היחידה המרכזית של ETIAS ורישומי EES עם אישור או סירוב לנסיעה הצפויים תוך רגעים ספורים. עם זאת, זה לא תמיד יכול להיות המקרה במיוחד בימים הראשונים של ETIAS. יש לעבד את פרטי ETIAS/EES שסופקו למערכת בקרת היציאה (DCS) בשדה התעופה של היציאה באמצעות פרוטוקול חדש שייקרא iAPI או מידע אינטראקטיבי מתקדם על הנוסע. פרוטוקול זה נמצא עדיין בשלב מוקדם של פיתוח ומספר שדות תעופה עדיין אין להם את היכולת להתחבר למערכת. ברגע שמערכת iAPI פועלת (וכל באג במחשב ממוין), פקידי חברת התעופה צריכים לקבל קבלה או דחייה מיידית בזמן הצ'ק-אין.

באוטובוסים

יישום ETIAS ו- EES על אוטובוסים למרחקים ארוכים וחוצי גבולות מהווה כאב ראש אמיתי עבור סוכנויות אכיפת החוק ואבטחת הגבולות הבינלאומיות. מכיוון שנוסעים יכולים לעלות ולעזוב אוטובוס תיירים או מאמן בנקודות רבות, כמעט בלתי אפשרי לפקח על המצב, אם כי הרשויות הלאומיות של ETIAS עובדות על הבעיה וצפוי שלמפעילי האוטובוסים תהיה מערכת משלהם בתוך שלוש שנים מכניסת ETIAS. נכון לעכשיו, מפעילי האוטובוסים לא יהיו אחראים לבדיקת מצב ETIAS ו- EES של הנוסעים למרות שלנהגים ולצוות יש את הזכות לעשות זאת ואת היכולת לבדוק את פרטי הנוסע.

פרוצדורה

כמו תמיד, הנטל בעת נסיעה הוא על הנוסע. דרכון תקף עם אישור ETIAS הוא חובה וייתכן שיהיה צורך לשאת מסמכים לגבי תוכניות מסלול ואירוח. בשדה התעופה או בנמל היציאה, המוביל יאמת את הדרכון ואת ETIAS על ידי בדיקת הנתונים באמצעות מסד הנתונים ETIAS ו- EES. זוהי שאילתה משולבת והתשובה היא גם תשובה משולבת של שתי הרשויות. התשובה, שצריכה להיות מיידית, תהיה אישור להמשיך או סירוב לנסוע. יש לזכור, עם זאת, כי למרות ETIAS תקף הוא הכרחי עבור נסיעות באירופה, זה לא ערובה אוטומטית של כניסה כמו ההחלטה הסופית מוטלת על ביטחון הגבול של המדינה המבקרת.

עונשים למובילים

חברות תעופה יהיו כפופות לקנסות אם הן מסיעות נוסעים למדינות החברות בשנגן מבלי לבדוק כל נוסע עבור ETIAS מאושר. כדי להקל על המעקב אחר ציות המוביל לכללים ולתקנות של ITIAS, האיחוד האירופי-LISA ישמור יומנים של טיפול המוביל בבדיקות נוסעים ורשומות הובלה לתקופה של שנתיים. אם נמצא שמוביל הסיע נוסע זכאי ETIAS שלא קיבל ETIAS מאושר ולאחר מכן סורב כניסתו לאיחוד האירופי, המוביל יהיה אחראי להובלת הנוסע המסורב מחוץ לאיחוד האירופי. ישנם חריגים לעונשים אלה אם, למשל, מערכת ETIAS הייתה תחת תחזוקה במשך תקופה ממושכת והמוביל לא הצליח לבדוק את הנוסע עבור ETIAS מאושר לפני ההמראה.