ליטא מהדקת את הפיקוח על הגירת העבודה כדי למנוע התעללות

ליטא מהדקת את הפיקוח על הגירת העבודה כדי למנוע התעללות

במאמץ למנוע ניצול לרעה של נהלי ההגירה הקשורים לעבודה שלה, ליטא החליטה להטיל בקרות מחמירות יותר סביב אשרות עבודה לאזרחים זרים המעוניינים לעבוד במדינה.

חוקים חדשים נועדו להגביל הגירה לא סדירה

ב-8 בינואר חתמה שרת הפנים הליטאית אגנס בילוטייטה על צו המתקן את התקנות הנוכחיות להנפקת רישיונות שהייה זמניים לזרים.

השינויים המרכזיים מתכוונים להדק את הדרישות שחברות חייבות לעמוד בהן כדי להעסיק עובדים זרים, ולהקשות על הבאת עובדים זרים לליטא.

כפי שהסביר משרד הפנים הליטאי, השינויים מתייחסים גם לבעיות שמציב הגידול המהיר בזרימת הגירת העבודה בשנים האחרונות.

בפרט, הופעתן של חברות רבות המאפשרים אשרות עבודה מבלי לעסוק בפעילות כלכלית אמיתית.

לעתים קרובות, חברות אלה פועלות כמתווכות, ומשכירות עובדים זרים לעסקים אחרים.

המדיניות החדשה אוסרת במפורש על פרקטיקה זו.

בהדגישו את הצורך למנוע ניצול לרעה של ההגירה, אמר השר בילוטאיטה: "הגברת זרימת הגירת העבודה מציבה אתגרים רציניים. בתגובה לתהליכי ההגירה הקיימים כיום בעולם ולמצב הגיאופוליטי המשתנה באזור, עלינו להבטיח שהליכי ההגירה לא ינוצלו בארצנו".

הגבלות חדשות על חסות החברה

כדי להילחם בהגירה לא מוסדרת, התקנות המתוקנות מתארות תרחישים ספציפיים שבהם ארגונים אינם יכולים עוד לתת חסות חוקית לאזרחים זרים לתעסוקה בליטא.

לדוגמה, אם נמצא כי חברה מעורבת בפעילות בלתי חוקית או אינה יכולה להצדיק כראוי את הצורך שלה להעסיק עובדים זרים, ייתכן שייאסר עליה לתת חסות לוויזות לתקופה של עד שישה חודשים.

בנוסף, בקשות לוויזה יידחו באופן אוטומטי אם המעסיק נותן החסות ייקבע כבלתי כשיר להעסיק עובדים זרים.

כפי שנכתב בצווים: "אם ייקבע כי זר מוזמן על ידי חברה שאינה יכולה להעסיק זרים, לא תתקבל בקשת הזר להנפיק או לשנות רישיון ישיבה ארעי".

באמצעות פעולות אלה, ליטא שואפת להגן על האינטרסים הביטחוניים הלאומיים ולהסדיר את זרם מהגרי העבודה.

פיקוח הדוק יותר על ספקי ויזה חיצוניים

שינוי משמעותי נוסף מעביר את הסמכות לאישור נותני שירותי ויזה חיצוניים ממחלקת ההגירה לשר הפנים.

בעבר, מחלקת ההגירה החזיקה באחריות זו בלבד.

כעת נדרש תיאום בין מחלקת ההגירה, מחלקת ביטחון המדינה, המשטרה ושירות משמר הגבול של המדינה.

מאחר שספקי ויזה פועלים כיום ב-34 מדינות ברחבי העולם, הצווים החדשים מחייבים בדיקה מקיפה ואישור מחדש של רשימה זו תחת פיקוח מוגבר.

בשנת 2022, ליטא ראתה זרם של כ -50,000 עובדים זרים, בעיקר מבלארוס, אוזבקיסטן, אוקראינה ומדינות אחרות במזרח אירופה ומרכז אסיה.

ניתן לראות במדיניות החדשה ניסיון להאט את קצב הגירת העבודה באמצעות פיקוח הדוק יותר.

השפעות אדוות ברחבי אירופה אפשריות

כמדינה באיחוד האירופי, פעולותיה של ליטא יכולות לעודד מדיניות הגירה ארצית הדוקה יותר ברחבי אירופה.

עם תנועה חופשית ברחבי אזור שנגן, ערנות מוגברת מצד אומה אחת יכולה לייצר אפקט אדוות מעבר לגבולות.

זה מסמן טריטוריה לא נודעת עבור הגוש, שכן הוא מאזן בין פיתוח כלכלי, זכויות אדם וחששות של ריבונות לאומית.

ניווט במרחבים אלה בשיתוף פעולה תוך מניעת ניצול יבחן את האחדות האירופית ואת קביעת המדיניות הקולקטיבית לקראת יישום מערכת המידע וההרשאות האירופית לנסיעות (ETIAS).

עמדתה של ליטא מצביעה על העדפה מוקדמת של ביטחון על פני גמישות בזמן שהיבשת מתמודדת עם דילמות הגירה במאהה-21.

בלימת הניצול באמצעות פיקוח הדוק יותר

שורת ההגבלות החדשות מאותתת בבירור על כוונתה של ליטא להגביל הגירת עבודה לא סדירה באמצעות מדיניות חסות ויזה מחמירה יותר ופיקוח מרכזי על ספקים חיצוניים.

עם זאת, ההשפעה של פעולות אלה עדיין לא ברורה.

בעוד שמניעת ניצול היא חיונית, מציאת איזון שוויוני העונה על הצרכים הכלכליים תוך שמירה על הביטחון והריבונות תתברר כפעולת איזון עדינה.

השגת מטרה זו מבלי לשלול ממהגרים את כבודם או לתדלק בשוגג כלכלה מחתרתית בלתי מבוקרת מציבה מלכודות.

הרבה נשען על אכיפה עקבית ויישום הוגן של הכללים המתוקנים.

עם זאת, ליטא נקטה צעדים מכריעים לקראת שליטה חזקה יותר על אחד משיעורי ההגירה הנכנסת הגבוהים באירופה.

גישתה תעניק תובנות מרכזיות למדינות המתמודדות עם לחצים דומים מזרם מהגרי העבודה הגובר ברחבי העולם.