מגמות ההגירה של האיחוד האירופי מראות ירידה במעברי גבול לא סדירים בשנת 2024

מגמות ההגירה של האיחוד האירופי מראות ירידה במעברי גבול לא סדירים בשנת 2024

נוף ההגירה של אירופה משתנה במהירות.

נתונים עדכניים חושפים תמונה מורכבת של צמצום מעברי הגבול הלא מוסדרים לצד עלייה במספר האנשים הנמצאים תחת הגנה זמנית, מה שמעצב מחדש את גישתה של היבשת להגירה ולמקלט.

ירידה דרמטית במעברי גבול לא מוסדרים

סוכנות משמר הגבולות והחופים האירופית, Frontex, מדווחת על ירידה משמעותית במעברי גבול לא סדירים לתוך האיחוד האירופי.

בשבעת החודשים הראשונים של 2024 ירד מספר המעברים שאותרו ב-36% לעומת התקופה המקבילה ב-2023, והסתכם ב-113,400 ניסיונות.

ירידה זו בולטת במיוחד בשני תחומים מרכזיים:

  1. בנתיב מערב הבלקן נרשמה ירידה של 75%, עם קצת יותר מ-12,400 גילויים.

  2. נתיב מרכז הים התיכון חווה ירידה של 64%, אם כי הוא נותר הנתיב הפעיל ביותר לתוך האיחוד האירופי.

פרונטקס מייחסת את הירידה במרכז הים התיכון ל"צעדי מנע של שלטונות תוניסיה ולוב כדי לשבש את פעילותם של המבריחים".

שתי מדינות אלה מהוות 95% מכלל המהגרים המדווחים במסלול זה.

שינוי דפוסים בין נתיבים אחרים

בעוד שבחלק מהמסלולים נרשמו ירידות, אחרים חוו עליות:

  • בנתיב מערב אפריקה, המוביל לאיים הקנריים, נרשמה עלייה מדהימה של 154%, עם יותר מ-21,600 כניסות.

  • הקו המזרחי של הים התיכון הפך לשני הפעיל ביותר, עם עלייה של 57% במספר הנכנסים לכמעט 29,700.

  • בגבולות היבשה המזרחית נרשמה עלייה משמעותית של 195% לכ-9,500 כניסות.

  • בנתיב התעלה נרשמה עלייה של 22% והגיע ל-33,183 גילויים.

נתונים אלה מדגישים את האופי הנזיל של דפוסי הגירה, כאשר אנשים המבקשים להיכנס לאיחוד האירופי מסתגלים לנסיבות משתנות ולביקורת גבולות.

Seychelles Pioneer (IMO 9255517) in the English Channel-Strait of Dover

(התמונה באדיבות Raimond Spekking via Wikimedia Commons)

מספרי ההגנה הזמנית נוסקים

בעוד המעברים הלא סדירים פחתו, מספר האנשים תחת הגנה זמנית באיחוד האירופי הגיע לשיאים חדשים, על פי Eurostat.

נכון ל-30 ביוני 2024, כ-4.3 מיליון אזרחים שאינם אזרחי האיחוד האירופי שנמלטו מאוקראינה בשל מלחמת התוקפנות הרוסית קיבלו מעמד של הגנה זמנית.

התפוצה של אנשים אלה במדינות האיחוד האירופי משתנה:

  • גרמניה מארחת את המספר הגדול ביותר, עם 1,347,525 אנשים (31.2% מכלל האיחוד האירופי)

  • פולין אחריה עם 965,775 (22.4%)

  • צ'כיה מארחת 360,775 (8.4%)

יחסית לגודל האוכלוסייה, בצ'כיה, ליטא ופולין יש את היחס הגבוה ביותר של מוטבי הגנה זמניים לאלף איש.

מי הם מוטבי ההגנה הזמניים?

הפילוח הדמוגרפי של אלה הנמצאים תחת הגנה זמנית חושף:

  • מעל 98% הם אזרחי אוקראינה

  • נשים בוגרות מהוות 45.6% מכלל האוכלוסייה

  • ילדים מהווים כמעט שליש (32.4%)

  • גברים בוגרים מהווים מעט יותר מחמישית (22.0%)

חלוקה זו משקפת את אופי העקירה שנגרמה על ידי הסכסוך באוקראינה, כאשר משפחות רבות מחפשות ביטחון במדינות השכנות.

Warsaw Central Station during Ukrainian refugee crisis

(התמונה באדיבות Kamil Czaiński via Wikimedia Commons)

הלאומים העליונים של מהגרים לא סדירים

בעוד האוקראינים שולטים בנתוני ההגנה הזמנית, שלושת הלאומים המובילים המנסים מעברי גבול לא סדירים בשנת 2024 הם:

  1. סוריה

  2. מאלי

  3. אפגניסטן

זה מדגיש את האופי הגלובלי המתמשך של לחצי הגירה, כאשר סכסוכים וחוסר יציבות באזורים שונים ממשיכים לדחוף אנשים לעבר אירופה.

השפעות על מבקרים ומהגרים

לנוף ההגירה המשתנה יש השלכות משמעותיות הן על מבקרים לטווח קצר והן על מהגרים לטווח ארוך לאיחוד האירופי.

עם ההשקה הקרובה של מערכת המידע וההרשאה האירופית לנסיעות (ETIAS), נוסעים ממדינות פטורות מוויזה יתמודדו עם דרישות חדשות.

מערכת זו נועדה לשפר את האבטחה תוך הקלה על נסיעות לגיטימיות, מה שעלול להשפיע על תיירות וביקורים עסקיים.

עבור מהגרים ומבקשי מקלט לטווח ארוך, הירידה במעברים לא מוסדרים עלולה להוביל לשינויים בזמני הטיפול ובתנאי הקבלה.

למדינות עם פחות כניסות עשויים להיות יותר משאבים להקדיש לתוכניות אינטגרציה וטיפול בבקשות מקלט, מה שעשוי להועיל לאלה שכבר נמצאים במערכת.

עיצוב מדיניות ההגירה של האיחוד האירופי

מגמות אלה עשויות להשפיע על מדיניות ההגירה של מדינות האיחוד האירופי בכמה דרכים:

  1. חיזוק בקרת הגבולות החיצונית: ההצלחה בצמצום המעברים הבלתי סדירים עשויה להוביל להמשך השקעה במעקב גבולות ושיתופי פעולה עם מדינות שכנות.

  2. התמקדות במסלולים משפטיים: עם פחות כניסות לא סדירות, ייתכן שיש יותר רצון פוליטי להרחיב את ערוצי ההגירה החוקית, במיוחד עבור עובדים מיומנים הדרושים בחברות אירופיות מזדקנות.

  3. מנגנוני הגנה זמניים: השימוש הנרחב בהגנה זמנית לאוקראינים עשוי לשמש מודל למשברים עתידיים, ולאפשר תגובה מהירה לעקירות המוניות.

  4. מאמצי אינטגרציה: עם מיליונים תחת הגנה זמנית, ייתכן שמדינות האיחוד האירופי יצטרכו לפתח תוכניות אינטגרציה חזקות יותר, שעשויות להועיל לכל המהגרים בטווח הארוך.

  5. דיונים על חלוקת נטל: חלוקה לא אחידה הן של מהגרים לא מוסדרים והן של אלה הנמצאים תחת הגנה זמנית עשויה להצית מחדש דיונים על מנגנוני חלוקה הוגנת בין המדינות החברות באיחוד האירופי.

בעוד אירופה מנווטת במגמות הגירה מורכבות אלה, קובעי המדיניות מתמודדים עם האתגר של איזון בין מחויבויות הומניטריות לבין חששות אבטחת גבולות.

סביר להניח שבשנים הקרובות תהיה התפתחות מתמשכת במדיניות ההגירה של האיחוד האירופי תוך הסתגלות לנוף דינמי זה.

מבט קדימה

דפוסי ההגירה המשתנים בשנת 2024 מציבים אתגרים והזדמנויות בפני האיחוד האירופי.

ככל שהמעברים הבלתי סדירים פוחתים ומספרי ההגנה הזמניים מתייצבים, קיים פוטנציאל לגישה מנוהלת ואנושית יותר להגירה.

עם זאת, הסיבות השורשיות המניעות אנשים לחפש בטיחות והזדמנויות באירופה נשארות. טיפול בבעיות בסיסיות אלה יהיה חיוני לכל פתרון ארוך טווח למצב ההגירה המתמשך.