מחוקקים הולנדים מבקשים לסגור "דלת אחורית" על הגירת עבודה מחוץ לאיחוד האירופי

מחוקקים הולנדים מבקשים לסגור "דלת אחורית" על הגירת עבודה מחוץ לאיחוד האירופי

הפרלמנט ההולנדי מעוניין בפיקוח הדוק יותר על עובדים המגיעים מחוץ לאיחוד האירופי. המחוקקים טוענים כי במדיניות הנוכחית יש פערים המאפשרים לחברות לעקוף את חוקי העבודה והשכר ההולנדיים.

המחוקקים ההולנדים מכוונים ל"דלת האחורית"

חברי Tweede Kamer, הבית התחתון של הפרלמנט ההולנדי, קוראים להגבלות חדשות על עובדים שאינם מהאיחוד האירופי המגיעים להולנד דרך מדינות אחרות באיחוד האירופי.

כמה מפלגות פוליטיות גדולות טוענות כי חברות משתמשות במערכת הנוכחית כ"דלת אחורית" כדי להימנע מחוקי העבודה ההולנדיים.

על פי כללי האיחוד האירופי הקיימים, חברות במדינה אחת באיחוד האירופי יכולות להעסיק עובדים ממדינות שאינן חברות באיחוד האירופי ולאחר מכן לשלוח אותם לעבוד במדינה אחרת באיחוד האירופי לתקופה קצרה.

לדוגמה, חברה בסלובקיה יכולה להעסיק עובדים מאוזבקיסטן ואז לשלוח אותם לעבוד בפרויקטים בהולנד.

עם זאת, מחוקקים הולנדים טוענים כי מערכת זו מנוצלת לעתים קרובות לרעה. בפועל, רבים מעובדים אלה אינם עובדים בפועל במדינה ששכרה אותם בתחילה. במקום זאת, החברה שולחת אותם היישר להולנד.

תיירי ארטסן, חבר פרלמנט ממפלגת VVD, הצהיר כי חברות אלה נמנעות מלשלם את השכר וההטבות הראויים. הוא סבור כי פרקטיקה זו מנוגדת לרוח החקיקה של האיחוד האירופי בנושא ניידות עובדים.

הצעות להחמרת הרגולציה ההולנדית

מספר קבוצות פוליטיות בהולנד הציעו רעיונות להגביל צורה זו של הגירת עבודה:

  1. תקופת עבודה מינימלית: ה- VVD מציע כי עובדים שאינם באיחוד האירופי צריכים לבלות כמות מוגדרת של זמן בעבודה במדינה ששכרה אותם לראשונה לפני שניתן לשלוח אותם להולנד.

  2. סף שכר: מפלגת D66 רוצה לאפשר הסדר זה לעובדים המשתכרים לפחות 125% משכר המינימום ההולנדי.

  3. אכיפה מחמירה יותר: גורמים רבים קוראים לפיקוח הדוק יותר ולענישה על חברות שמשתמשות לרעה במערכת הנוכחית.

  4. שינויים ברמת האיחוד האירופי: חלק מהמחוקקים רוצים שממשלת הולנד תקדם שינויים בכללי ניידות העבודה ברחבי האיחוד האירופי.

A person wearing gloves and using a power saw to cut through stone blocks outdoors

(התמונה באדיבות neelam279 via Pixabay)

חששות מפני דיכוי שכר וניצול עובדים

פוליטיקאים הולנדים מציינים חששות רבים המניעים את מאמציהם להגבלות חדשות:

  1. קיצוץ בשכר ההולנדי: חברות יכולות לשלם פחות על ידי העסקת עובדים ממדינות עם חוקי עבודה חלשים יותר.

  2. תנאי ניצול: יש הטוענים כי השיטה הנוכחית מובילה לתנאי עבודה ומחיה ירודים של מהגרי עבודה.

  3. עקירה של עובדי האיחוד האירופי: ישנם חששות כי אפילו עובדים ממדינות מזרח האיחוד האירופי מאבדים מקומות עבודה בהולנד בגלל נוהג זה.

  4. הפרה של עקרונות האיחוד האירופי: המבקרים מאמינים כי המערכת נוגדת את הרעיון המקורי של תנועה חופשית של עובדים באיחוד האירופי.

השר קרא לבקש את תמיכת האיחוד האירופי בשינוי הכללים

מפלגת SGP קראה לאדי ואן היג'ום, שר הרווחה, לשדל מדינות אחרות באיחוד האירופי להחמיר את הרגולציה.

ואן היג'ום נקט גישה זהירה עד כה, והצהיר: "איסור יהיה צעד מרחיק לכת, מוצא אחרון. לכן אנחנו בוחנים את המצב בזהירות".

A person wearing headphones is sitting in front of multiple screens, writing and analyzing code in a dark room.

(התמונה באדיבות pressfoto via Freepik)

היקף הגירת העבודה להולנד

כדי להבין את ההקשר של דיון זה, כדאי להסתכל על סטטיסטיקות ההגירה האחרונות עבור הולנד:

בשנת 2022, הולנד ראתה זרמים משמעותיים של אזרחי האיחוד האירופי / EFTA:

  • 46,700 הגיעו לעבודה

  • 31,630 מסיבות משפחתיות

  • 18,680 לחינוך

  • 31,855 מסיבות שלא פורטו

בעוד מספרים אלה מכסים את כל ההגירה של האיחוד האירופי / EFTA, הם מדגישים את קנה המידה של תנועת העבודה להולנד.

הקשר אירופי רחב יותר של דיונים על הגירת עבודה

חששותיו של הפרלמנט ההולנדי משקפים דיונים רחבים יותר ברחבי האיחוד האירופי על ניהול הגירת עבודה והשפעותיה הכלכליות:

  1. מחסור במיומנויות: מדינות רבות באיחוד האירופי מתמודדות עם מחסור בעובדים במגזרי מפתח, מה שמגביר את הביקוש לעובדים זרים.

  2. הזדקנות אוכלוסיות: מגמות דמוגרפיות במדינות רבות באיחוד האירופי מגבירות את ההסתמכות על מהגרי עבודה כדי לתמוך בצמיחה כלכלית ובמערכות חברתיות.

  3. אתגרי אינטגרציה: מדינות מתקשות לאזן בין הצרכים הכלכליים לבין חששות לגבי לכידות חברתית ואינטגרציה תרבותית של אוכלוסיות מהגרים גדולות.

  4. פערים בתוך האיחוד האירופי: הבדלי שכר ורמת חיים משמעותיים בין המדינות החברות באיחוד האירופי מסבכים את בעיות ניידות העבודה.

A woman is giving a presentation to a group of people, some wearing high-visibility vests and hard hats.

(התמונה באדיבות isayildiz via iStock)

השפעות כלכליות אפשריות של הגבלת הגירת עבודה

למגבלות המוצעות על הגירת עבודה מחוץ לאיחוד האירופי עשויות להיות השלכות כלכליות משמעותיות על הולנד.

מגזרים מסוימים התלויים במידה רבה במהגרי עבודה עלולים להתמודד עם מחסור חמור בכוח אדם או עם עלויות תפעול מוגברות אם אספקת העבודה הזרה תוגבל.

זה יכול להשפיע במיוחד על תעשיות כגון חקלאות, בנייה ואירוח, אשר לעתים קרובות תלויים בכוח עבודה גמיש ועונתי.

הגבלת זרם העובדים בשכר נמוך יותר עלולה גם להפעיל לחץ כלפי מעלה על השכר בענפים מסוימים.

בעוד שזה עשוי להועיל לעובדים הולנדים בטווח הקצר, זה יכול גם להוביל למחירים גבוהים יותר לצרכן ואולי לירידה בתחרותיות עבור עסקים מסוימים.

השפעה על מבקרים לטווח קצר וארוך באיחוד האירופי

לדחיפה של הפרלמנט ההולנדי להגביל את הגירת העבודה עשויות להיות השפעות מרחיקות לכת על מבקרים לטווח קצר וארוך באיחוד האירופי.

עובדים שאינם באיחוד האירופי עשויים להתמודד עם תקופות המתנה ארוכות יותר ודרישות הכנסה גבוהות יותר לעבודה בהולנד. זה יכול להוביל לאימות מחמיר יותר של מצב התעסוקה וההיסטוריה בתוך האיחוד האירופי.

עבור מחפשי עבודה באיחוד האירופי, הגבלות אלה עשויות ליצור הזדמנויות נוספות ולהגדיל את השכר במגזרים המסתמכים כיום על עובדים שאינם מהאיחוד האירופי.

בעוד שהדיון מתמקד בהגירת עבודה לטווח ארוך, הוא עלול להשפיע בעקיפין על מדיניות הנסיעות לטווח קצר.

יישום מערכת המידע וההרשאה האירופית לנסיעות (ETIAS) ובדיקה מוגברת של בקשות לוויזת שנגן מתיישרים עם מגמה זו של ניטור הגירה הדוק יותר.

מבקרים עסקיים לטווח קצר עשויים גם להתמודד עם שאלות נוספות או דרישות תיעוד כדי להבטיח עמידה בכללי הגירת עבודה.

אתגרים מורכבים לפנינו עבור שוקי העבודה באיחוד האירופי

הדחיפה של הפרלמנט ההולנדי להגביל הגירת עבודה מחוץ לאיחוד האירופי דרך מדינות אחרות באיחוד האירופי מדגישה את המתחים המתמשכים בין צרכים כלכליים, דאגות חברתיות ועקרונות האיחוד האירופי של תנועה חופשית.

בעוד הולנד דנה בשינויי מדיניות אפשריים, מדינות אחרות באיחוד האירופי צפויות לעקוב מקרוב, ואולי להעריך מחדש את גישותיהן לניהול עובדים זרים.