מערכת הגבולות החדשה של האיחוד האירופי מעוררת חששות בקרב חברות תעופה ונוסעים

מערכת הגבולות החדשה של האיחוד האירופי מעוררת חששות בקרב חברות תעופה ונוסעים

האיחוד האירופי מתקדם עם תוכניות להשיק את מערכת הכניסה/יציאה שלו (EES) שהתעכבה זמן רב באוקטובר 2024 למרות חששות של חברות תעופה ומומחים בתעשיית הנסיעות לגבי מוכנות הפרויקט.

צרות קדימה למטיילים של הרגע האחרון

ה-EES ידרוש מחברות התעופה לאשר את זכאות הנוסעים לנסיעה לפחות 48 שעות לפני ההמראה על ידי בדיקת הסטטוס שלהם במסד הנתונים של EES.

ריינאייר טענה כי מדיניות זו תמנע מכירת כרטיסים ברגע האחרון, אפיק הכנסות חשוב.

"הדדליין 'הקשה' של 48 שעות הוא ארוך מדי. זה ימנע מכירה מאוחרת של כרטיסים, שהם מרכיב חשוב ביותר בהכנסות של ריינאייר (וחברות תעופה אחרות)", אמרה חברת התעופה לוועדת הבדיקה האירופית של הפרלמנט הבריטי.

ריינאייר גם העלתה בעיות עם כללי EES לנוסעים עם ויזות לשהייה ארוכה, ואמרה כי חברות התעופה יצטרכו לבצע בדיקות ויזה סטנדרטיות עבורם, מה שגרם לעיכובים.

חברת התעופה מודאגת כיצד לטפל בהפסקות במערכת ולהעלות נוסעים כאשר אינם יכולים לקבל הודעות על כרטיס עלייה למטוס.

בסך הכל, ריינאייר קוננה על היעדר מידע והזדמנויות בדיקה שסופקו עד כה.

"עדיין לא ניתן לבדוק כראוי שינויים במערכות שלנו עקב עיכובים באספקת סביבות בדיקה והיבטים רבים של דרישות המערכת לא צוינו או פשוט אינם ברורים לנו", מסרה חברת התעופה.

שינויים גדולים למטיילים תחת מערכת חדשה

ה-EES מייצג את השינוי הגדול ביותר אי פעם בגבולות האיחוד האירופי.

הוא ירשום את כל הכניסות והיציאות מאזור שנגן של האיחוד האירופי במסד נתונים מרכזי.

המערכת נועדה לשפר את האבטחה, למנוע הגירה בלתי חוקית ולהתמודד עם שהיות יתר.

הנוסעים יצטרכו לספק טביעות אצבע וביומטריה של פנים במפגש הראשון שלהם ב-EES.

בביקורים הבאים בתוך שלוש שנים, רק ביומטרי אחד יזדקק לאימות, ככל הנראה הפנים.

המשמעות של הדרישות הביומטריות היא שזמני הטיפול בנמלים, במסופי הרכבת ובשדות התעופה יגדלו באופן משמעותי.

בנמל דובר ובמעברי הגבול Eurotunnel בבריטניה, למשל, זמן עיבוד הרכב הממוצע עשוי לעלות מפחות מ-60 שניות כיום לחמש עד שבע דקות לרישום EES.

Eurotunnel אמרה כי תאריך השיגור של EES יהיה יום ראשון, 6 באוקטובר 2024, אם כי הרשויות באיחוד האירופי טרם אישרו את התאריך.

חששות לגבי פריסת המפץ הגדול

בעוד שהנציבות האירופית מאמינה שכל המדינות החברות באיחוד האירופי יהיו מוכנות ל-EES עד יולי 2024, מומחים בתעשיית הנסיעות הביעו ספקות לגבי הטלת המערכת על פני כל הגבולות בו זמנית.

"לנו זה נראה כמו טירוף להניח שכל מוצב גבול, מנורבגיה ורוסיה באזור הארקטי ועד בולגריה וטורקיה בדרום יהיה מוכן ביום אחד. הרבה יותר הגיוני לבחון את זה שלב אחר שלב", אמר בכיר בתחום הנסיעות ל"אינדיפנדנט".

עם זאת, בריסל מתעקשת על השקה מאוחדת כדי לרשום את כל מי שנכנס או יוצא מאירופה מהיום הראשון.

"המדינות החברות צריכות להיות מוכנות עד סוף יולי 2024, ולאחר מכן יפורסם תאריך ההתחלה המדויק", אמר דובר הנציבות האירופית לאינדיפנדנט, והוסיף: "לא צפויה 'השקה רכה'".

הנציבות טוענת באומץ שה-EES "יחסוך זמן" ויהפוך את הנסיעות באיחוד האירופי ל"יעילות יותר".

עם זאת, נטל העיבוד החדש מעמיד בספק את ההבטחות הללו לעת עתה.

חברות תעופה, נוסעים וצוות הגבול יתמודדו עם התאמות משמעותיות כאשר מערכת הגבולות החדשה והמסיבית תעלה לאוויר.

מכשולים חדשים עומדים בפני המבקרים באיחוד האירופי

מערכת הכניסה / יציאה תיצור טרדות חדשות עבור מטיילים רבים לאירופה, כולל אלה הזקוקים לוויזות שנגן לטווח קצר.

EES היא המבשרת של מערכת המידע וההרשאה האלקטרונית לנסיעות של האיחוד האירופי (ETIAS) המתוכננת להשקה במאי 2025.

ETIAS דורש מאזרחים של יותר מ -60 מדינות, כולל ארה"ב ובריטניה, לקבל אישור לפני הנסיעה לפני ביקור באזור שנגן.

כמו EES, ETIAS שואפת להגביר את האבטחה ולהפחית הגירה בלתי חוקית.

לכן, הנוסעים יתמודדו בקרוב עם דרישות כפולות - רישום נתונים ביומטריים ב-EES בכל נסיעה והבטחת אישור ETIAS מראש.

תוספת הזמן, העלות והניירת עלולה להרתיע מבקרים מזדמנים יותר באיחוד האירופי.

נוסעים עסקיים, סטודנטים ובעלי ויזות שנגן ארוכות טווח עשויים להסתבך בסריקות ביומטריות חוזרות תחת EES.

העיכובים המוגברים בגבולות של המערכת עלולים גם לפגוע בנסיעות חוצות גבולות או בנסיעות תכופות.

פרק חדש במדיניות ההגירה של האיחוד האירופי

מערכת הכניסה / יציאה מייצגת פרק חדש במדיניות ההגירה ואבטחת הגבולות של האיחוד האירופי.

EES משתרע הרבה מעבר להתמקדות העבר של אזור שנגן בוויזות לטווח קצר.

המאגר הביומטרי יעקוב אחר כל הכניסות והיציאות, כולל על ידי אזרחי האיחוד האירופי.

זה מאפשר פיקוח הדוק הרבה יותר על שהות יתר של ויזה ושהייה בלתי חוקית.

ניתן גם להצליב נתוני EES עם תוכניות עתידיות כמו ETIAS, ובכך לסייע בבניית מערכת אכיפת הגירה רחבה יותר ברחבי האיחוד האירופי.

יש המבקרים את EES כבלתי פרופורציונלי ופולשני.

הצלחתה עשויה לעורר השראה בבריסל לדחוף לשילוב נוסף של מדיניות ההגירה בין המדינות החברות.

עם זאת, אם תוכנית "הגבולות החכמים" תקרטע, היא עלולה להחליש את הטיעונים לפיקוח רב יותר של האיחוד האירופי על סוגיית ההגירה השנויה במחלוקת.

מבחן גדול לגבולות אירופה

השקת מערכת הכניסה/יציאה מייצגת מקרה מבחן מרכזי לאינטגרציה האירופית וליכולתו של האיחוד האירופי ליישם פרויקטים טכנולוגיים ברחבי היבשת.

כשחברות תעופה משמיעות אזעקות על חוסר הכנה ומומחים בתעשיית הנסיעות מטילים ספק בהשקת "המפץ הגדול", עיניים רבות יהיו נשואות לאופן שבו מערכת הגבולות החדשה והמסיבית מתפקדת בצורה חלקה כשהיא עולה לאוויר.

אם מדינות האיחוד האירופי יוכלו לפתור את הסטיות ולהפעיל EES ביעילות, זה יכול לאמת את החזון של בריסל לאינטגרציה רחבה יותר של האיחוד האירופי ומודרניזציה טכנולוגית.

עם זאת, השקה מבולגנת עלולה לתדלק את הביקורת על האוברוקרטיה והבירוקרטיה של בריסל.

הן הנוסעים והן פקידי הממשלה יקוו שההבטחות לגבולות חלקים ובטוחים יותר של האיחוד האירופי יתבררו כנכונות ברגע שה-EES ייכנס סוף סוף לתוקף.

לעת עתה, אי הוודאות נשארת עד כמה אירופה מוכנה לעשות את הקפיצה הגדולה הזו קדימה יחד.