נוסעים בריטים לאירופה צפויים להיפגע מאגרות ועיכובים

נוסעים בריטים לאירופה צפויים להיפגע מאגרות ועיכובים

מבוא

בהתפתחות חדשות מפתיעה שפורסמה לאחרונה ב-TIAS, התברר כי לאחר הברקזיט, אזרחים בריטים עשויים לעמוד בפני דמי אישור נסיעה אירופיים. בשינוי ניכר מהמצב הנוכחי של תנועה כמעט בלתי מוגבלת בתוך אירופה, העלויות הנוספות עשויות להתלוות לעיכובים בבקשות לפטור מוויזה של עד ארבעה ימים אם ETIAS של האיחוד האירופי חל על אזרחי בריטניה.

על פי דיווחים בעיתון "The Scotsman", דוברת הברקזיט של המפלגה הליברל-דמוקרטית, הברונית לודפורד, הביעה חששות לגבי מה שיקרה אם (או מתי) הברקזיט יתקיים. במהלך מושב שאלות ותשובות בינואר (2017) בבית הלורדים, הבית העליון של הפרלמנט בווסטמינסטר, היא המשיכה והזהירה כי אגרות עבור בקשות אלקטרוניות לפטור מוויזות לאירופה עשויות להיות משמעותיות. יתר על כן, אישור נסיעה - הנדרש עבור כל נסיעה בנפרד - בהכרח ייקח זמן לעבד. אפילו אזרחי בריטניה המעוניינים לבקר בצרפת השכנה, ספרד או כל יעד אחר ביבשת אירופה יצטרכו להגיש בקשה.

העמיתה הודיעה לחברי הפרלמנט כי התוכנית תהיה דומה לתוכנית הפטור מוויזה וההיתרים המכונה ESTA (מערכת אלקטרונית לאישור נסיעה) המופעלת על ידי ארה"ב. במקום רק להציג דרכון בגבולות אירופה, יהיה צורך בבקשה לאישור ETIAS (מערכת מידע והרשאות נסיעות אירופית). הברונית לודפורד ניסחה אז את היתרונות הנוכחיים של נסיעות ללא הפרעה לאירופה עבור אזרחים בריטים, בהשוואה לעיכובים ולהוצאות שעלולים להגיע לאחר שבריטניה תעזוב את הקהילה האירופית.

נראה כי דמי הנסיעה החדשים יחולו על נוסעים בבריטניה עבור נסיעות עסקים, חופשות סוף שבוע ונסיעות חופשה כאחד. לאחר הפרישה הבריטית מהאיחוד האירופי, נופשים ועובדים בריטים במדינות אירופה השכנות עשויים לגלות שהם נושאים בנטל של עלויות מוגברות ואדמיניסטרציה נוספת. ייתכן מאוד שהם יצטרכו להגיש בקשת ETIAS לכל נסיעה ליבשת.

בפרט, נראה כי אמצעי הבקרה החדשים ישפיעו לרעה על יכולתם של אזרחי בריטניה לנסוע כמעט בהתראה של רגע, פריבילגיה שבעלי דרכונים בריטיים נהנו ממנה מאז הצטרפותה של בריטניה לאיחוד האירופי בשנת 1973. באופן דומה למדי, ההחלטה להצטרף לאיחוד האירופי לפני יותר מארבעה עשורים הייתה גם היא עמוסה במחלוקת – אם כי, למען ההגינות, היא אושרה לאחר מכן על ידי תוצאות משאל העם השנוי במחלוקת על השוק המשותף והחברות ב-EEC שנערך ביוני 1975.

מידע אישי הנדרש לפטור מוויזת שנגן

למרות שבריטניה מעולם לא השתתפה באופן מלא בהסדרי הנסיעה ללא דרכונים שמהם נהנים תושבי אירופה ברחבי מה שמכונה אזור ויזת שנגן, הצורך של תושבי בריטניה להשלים בקשת ETIAS עבור כל נסיעה ליבשת אירופה עלול להכביד - במיוחד עבור נוסעים קבועים. תחת המשטר החדש המתוכנן של האיחוד האירופי ETIAS, המבקרים יצטרכו להגיש מידע אישי כגון היסטוריית הגירה, נתונים ביומטריים ורישומים פליליים לרשויות האירופיות. במהלך הליך הגשת הבקשה, סביר להניח שהנוסעים המיועדים אף יתבקשו לספק פרטים על בריאותם. בקשות לפטור מוויזה אירופאית יבוצעו באופן מקוון.

העמיתה המשיכה והציגה את השאלה האם, לדבריה, הממשלה יודעת אם הברקזיט יגדיל את העלויות ואת הבירוקרטיה בדרך זו, כלומר יביא לתוצאה הפוכה ממה שתוכנן בתחילה. לדבריה, אילו ידעו הבוחרים, ייתכן מאוד שהיו שוקלים מחדש כיצד להצביע. היתה אפילו הצעה של מחשבה שנייה. באופן ספציפי, היא שאלה אם הממשלה יישרה קו - או מתי היא תיישר - עם העם הבריטי כיצד זו דוגמה נוספת לאופן שבו תוכניות הברקזיט יגדילו עלויות ובירוקרטיה. "האם זו לא סיבה נוספת לכך שהעם הבריטי צריך להיות מסוגל לבחור לצאת מהברקזיט?", היא שאלה.

הלורד קלהאן, המחזיק באחריות ממשלתית ליציאת בריטניה מהאיחוד האירופי, השיב להערות ולשאלות נוקבות אלה. ככל הנראה, הדיונים עדיין בעיצומם ושום דבר לא סוכם.

הברונית שרה אן לודפורד כנראה תבין היטב את הצורך להקל על סידורי הנסיעה של נוסעים אירופאים, בשל ניסיונה התעסוקתי. מ-1999 עד 2014 היא לא הייתה זרה לנסיעות סדירות בין לונדון, בריסל ושטרסבורג, כשכיהנה כחברת פרלמנט מטעם מפלגת LibDem.

בינתיים, בחדשות ETIAS אחרות שישפיעו על נוסעים לאזור ויזת שנגן, הוכרז כי החיוב שיחול על הגשת בקשה להיתר נסיעה ETIAS ייקבע תחילה על 5 אירו. קטינים מתחת לגיל שמונה עשרה לא יצטרכו לשלם את האגרה. לאחר הגשתן, הבקשות ייבדקו באופן אוטומטי מול רשומות אבטחה, מודיעין ומשטרה שונות, כולל כללי סינון ורשימות מעקב של EUROPOL, אינטרפול ו-ETIAS. אם זהות המבקש תואמת את המידע המצוי באחד או יותר ממאגרי מידע אלה, תתבצע הפניה ליחידות מרכזיות או ארציות של אטיאס, כדי שהבקשה תעבור בדיקה ידנית נוספת.