ניהול גבולות באזור ויזת שנגן: עמדות האירופאים

ניהול גבולות באזור ויזת שנגן: עמדות האירופאים

מבוא

בקרת גבולות בתוך אזור שנגן של מדינות אירופה כבר זמן רב נתון לוויכוח פוליטי, לעתים בין המדינות החברות בו כמו מחוץ להן. כאן, אנו בוחנים את ההתפתחויות והתוכניות האחרונות לביטחון גבולות באזור שנגן תוך התייחסות מיוחדת לגבולותיו החיצוניים עם מדינות שכנות שאינן חברות. אנו שוקלים גם את העמדות האירופיות לשאלות הגירה ונסיעות חופשיות מורכבות אלה, כפי שהודגש על ידי סקר הברומטר האירופי לשנת 2018.

גבולות חיצוניים חזקים יותר לאזור שנגן

בספטמבר 2018 הציעה הנציבות האירופית לתגבר את כוח משמר החופים של האיחוד האירופי. במרכז משימתו של האיחוד האירופי לתמוך במדינות החברות בהגנה על גבולותיהן החיצוניים, נראה כי סוכנות משמר הגבולות והחופים האירופית מתכוונת להגדיל את מצבת כוח האדם שלה לכ-10,000 שוטרים. כתוצאה מכך, המדינות החברות באיחוד האירופי צריכות להיות מסוגלות להסתמך על תמיכה תפעולית מסביב לשעון, 365 ימים בשנה.

בעת כתיבת שורות אלה (ינואר 2019), הנציבות קוראת למדינות החברות ולפרלמנט האירופי שבסיסו בבריסל לאמץ את הרפורמה המוצעת לפני הבחירות הבאות.

אבטחת ויזה משופרת

בנוסף, הפרויקט הוותיק של האיחוד האירופי להקמת מערכת אישור הנסיעות והמידע האירופית (ETIAS) מתחיל לספק תוצאות. נועד לחזק את האבטחה על ידי החלפת מידע ובקרה על הנפקת אישורי נסיעה, מונחים מדוברת עבור ETIAS כוללים את מערכת הוויזה האירופית.

בעתיד, מערכת המידע הקולקטיבית לוויזה (VIS) ומערכת המידע של שנגן (SIS) צריכות להגביר את בקרת ההגירה ואת אמצעי הביטחון. בפרט, גורמים רשמיים מתכננים מערכת רישום ובקרת כניסה ויציאה מלאה למטיילים המגיעים מחוץ לאיחוד האירופי.

בהתחשב בהשפעה המצטברת של שיפורים מתוכננים אלה על ניהול גבולות חיצוניים ובמספר הנוסעים המופחת שנוצר בעקבות יישומם, סבורה כעת הנציבות כי הגיע הזמן להקל על חלק מהבקרות הלאומיות הזמניות. באופן ספציפי, מאז סתיו 2015, חמש המדינות הבאות (כל החברות באזור שנגן) מפעילות את מה שהן מתארות כאמצעים זמניים לאורך חלק או כל גבולותיהן הלאומיים:

  • אוסטריה.
  • דנמרק.
  • צרפת.
  • גרמניה.
  • שוודיה.

בתשובותיהם לסקר הרשמי האחרון של האיחוד האירופי, כמעט רבע (24%) מהמרואיינים ציינו כי הם כבר חוו את ההשפעות של הבקרות הנוספות בגבולות לאומיים. מבין נוסעים אלה, יותר משני שלישים (כ־68%) דיווחו כי העיכובים היו ארוכים יותר מבעבר, ואילו קצת יותר מרבע (27%) לא הבחינו בהבדל בזמן חציית הגבול.

האירופאים רואים יתרונות משמעותיים

על פי הודעה לעיתונות בדצמבר 2018 שתוזמנה לחפוף עם פרסום הסקר, ברומטר אירו מספר 474, אזור שנגן המשיך לצבור תמיכה ציבורית ניכרת. יותר משניים מכל שלושה (68%) מהנשאלים חשבו שהאזור הרב-לאומי הוא אחד ההישגים החשובים ביותר של האיחוד האירופי.

הסקר, שנועד לעקוב אחר עמדות האירופים, דגם את דעת הקהל במהלך יוני ויולי. באופן משמעותי, הפעם התמקדו שאלותיו במדידת המודעות הציבורית לאזור שנגן וברישום תפיסות כלליות לגביו. בתוך בריטניה, צוות הסקר שוחח עם יותר מ -1,000 מרואיינים פנים אל פנים, בעוד 27,000 ראיונות נוספים התקיימו בשאר עשרים ושבע מדינות האיחוד האירופי.

בסדר יורד, המשיבים ראו את היתרונות של אזור הוויזה האירופית כ:

  • טוב לעסקים (בעיקר בשל מסחר קל יותר, כפי שהוזכר על ידי שלושה רבעים של המדגם).
  • טוב למדינה שלהם (שני שלישים חשבו שהחברות באזור מספקת יותר יתרונות מאשר חסרונות).
  • שימושי מסיבות אישיות (שישה מתוך עשרה ציינו נסיעה קלה יותר בין גבולות, ללא ביקורת דרכונים).
  • טוב לביטחון האיחוד האירופי כולו (55 אחוזים).

הסיבה העיקרית שצוינה לנסיעה למדינות באזור ויזת שנגן לחגים (86 אחוזים), ואחריה קניות ונסיעות עסקים.

כארבעה מתוך חמישה משיבים (79%) חשבו שהאיחוד האירופי צריך לקחת תפקיד פעיל יותר באבטחת גבולותיו החיצוניים, ומיד אחריהם 72% מהמשיבים שחשבו שיש להגדיל את המימון בהתאם כדי לשלם על צעדים מועצמים.

בריטים לא מיודעים?

באופן מפתיע, רק שליש מהמשיבים לסקר בבריטניה זיהו את המונח אזור שנגן, כאשר 23% (פחות מרבע) ידעו את משמעותו המדויקת. לעומת זאת, שתי הפרופורציות הללו היו בערך כפולות בתשובות הסקר שהתקבלו משכניהם היבשתיים.

אם נסתכל על התשובות האלה בדרך אחרת, רק שליש מתושבי היבשת האירופית מעולם לא שמעו על אזור שנגן, בעוד (כנראה) פי שניים מהמרואיינים הבריטים טענו לחוסר היכרות מוחלט. לבסוף, כמעט ארבעה מכל עשרה מהם (כ-39%) חשבו בטעות שבריטניה מהווה חלק מאזור ויזות שנגן.