נסיעות לא בטוחות לבריטים באירופה

נסיעות לא בטוחות לבריטים באירופה

רוב דחוק

בשנת 2016 ערכה בריטניה משאל עם והצביעה – אם כי ברוב קטן בלבד – לעזוב את האיחוד האירופי על פי תנאי סעיף 50, חלק מאמנת ליסבון. בסך הכל, כ-52% מהמצביעים תמכו בעזיבה, בעוד שקצת יותר מ-48% היו מעדיפים להישאר מדינה חברה. שיעור האלקטורים שהצביעו בעד הברקזיט היה נמוך משמעותית בוויילס, סקוטלנד וצפון אירלנד, שכולן נהנו משמעותית מסובסידיות האיחוד האירופי לאורך השנים.

תקנות חדשות

כאשר בריטניה תעזוב את האיחוד האירופי ב -29 במרץ 2019, תהיה תקופת מעבר עוקבת. בעת כתיבת שורות אלה (אוקטובר 2018), דיווחי חדשות מזכירים דיונים על הארכה אפשרית מעבר לדצמבר 2020, אם כי ראש הממשלה תרזה מיי נתקלה בהתנגדות לאחר שהציעה זאת בחזרה הביתה.

בין אם המשא ומתן יגיע להסכם בקרוב ובין אם לא, אנשי עסקים בריטים ונופשים צפויים לחוות עלויות נוספות ובירוקרטיה. עם זאת, העצה האחרונה היא לחדש דרכונים עם פחות משנה שנותרה לפני פקיעת תוקף בהקדם האפשרי. חידוש כעת אמור להימנע מקשיי גבול בעת נסיעה ברחבי שאר אירופה אם בריטניה לא תשיג הסכם ברקזיט.

לאחר מרץ הבא, תקופת התוקף המינימלית שנותרה בדרכוני הנוסעים בבריטניה חייבת להיות לפחות שישה חודשים, מכיוון שתקנות שונות חלות על אזרחי מדינה שלישית. יתר על כן, לאחר מרץ הבא, אזרחים בריטים יצטרכו כנראה גם להגיש בקשה לאישור נסיעה אלקטרוני לנסיעות ליבשת אירופה. לעומת זאת, אין כיום גבול תחתון לזמן שנותר לפני פקיעת תוקף הדרכון עבור אזרחי מדינות באזור שנגן בעת נסיעה בתוך אזור הוויזה האירופית.

דרישות משתנות

בהמלצת הממשלה, סוכנות הדרכונים הבריטית הפסיקה כעת להוסיף מה שמכונה זמן שלא פג תוקפו לדרכונים מחודשים. קודם לכן, זה ויתר על תשעה חודשים נוספים לחידוש מוקדם. עם זאת, התוספת לא תחול עוד, בהתאם לדרישות שנגן לקראת עזיבת בריטניה וצפון אירלנד את האיחוד האירופי. בהתאמה, משרד הדרכונים של HM הפך כלי בדיקה מקוון לזמין עבור מחזיקי דרכונים המעוניינים לבדוק את המסמכים שלהם.

בספר לבן שהציע חקיקה חדשה, ממשלת וסטמינסטר פירטה את הצעותיה לנסיעות הדדיות ללא ויזה, כך שאזרחי בריטניה והאיחוד האירופי יוכלו להמשיך לנסוע בחופשיות לתיירות. עם זאת, הפרלמנט או המועצה האירופית עשויים בהחלט לבטל את ההסדר הזה, ולהתעקש שהבריטים יקבלו תחילה אישור נסיעה מקוון באמצעות ETIAS. אישורים כאלה לנסיעה לאיחוד האירופי יהיו תקפים לשלוש שנים ועלותם בסביבות 6 ליש"ט (7 אירו).

יש לציין כי למדינות שאינן באזור שנגן כגון בולגריה, קרואטיה, קפריסין ורומניה יש דרישות כניסה ספציפיות. כללי הדרכון החדשים יחולו גם על איי התעלה, האי מאן וגיברלטר. כרגע, אזרחי הרפובליקה האירית אינם זקוקים לדרכונים לנסיעה לצפון אירלנד או בריטניה. הסכם הדדי חל על אזרחים בריטים.

למרות שבדרך כלל לוקח רק כשלושה שבועות לחדש דרכונים, תפנית זו עשויה להתארך אם היקף חידושי הדרכונים גבוה מהרגיל. עם זאת, שירות דרכונים דחוף ימשיך לפעול. יש לציין כי לאחר מרץ 2019, דרכונים בריטיים לא יכללו את עיצוב העטיפה האירופית ומאוחר יותר, צבעם ישתנה לכחול.

תחזית משתנה למטיילים בריטים

בהתפתחויות קשורות, ייתכן שרישיונות נהיגה בבריטניה כבר לא יהיו תקפים באירופה לאחר הברקזיט. כתוצאה מכך, יהיה צורך באישורי נהיגה בינלאומיים, כולל לטיולי נופש ברכב דרך נמלי מעבורת יבשתיים, למשל. בצד החיובי (כרגע, לפחות), נראה סביר שבעלי בתים קיימים בצרפת יוכלו לקבל יחס מועדף אם ירכשו את הנכס שלהם לפני הברקזיט.

מדינות שנמצאות באזור הכלכלי האירופי (EEA) וב-EFTA (איגוד הסחר החופשי האירופי) נהנות מתנועה חופשית בתוך האיחוד האירופי. עם זאת, כיוון המשא ומתן על הברקזיט והעמדות הפוליטיות מצביעים על כך שפריווילגיה כזו עשויה בהחלט לא לחול כאשר בריטניה תעזוב את הגוש, למרות הרצון לנהל משא ומתן.

לבסוף, היו"ר הנוכחי של המועצה האירופית הוא ולנטין ראדב, שר הפנים של בולגריה. בראיון שנערך לאחרונה חזר ראדב על האופן שבו בקרת הגבולות של אזור שנגן תעצור או תמנע ממהגרים בלתי רצויים ובלתי חוקיים להגיע לגבול. בנוסף, על פי מידע שפורסם באיחוד האירופי, ETIAS גם ישפר את האבטחה, יגן על בריאות הציבור ויצמצם עיכובים. חברות תעופה ומעבורות אחראיות לבדוק נוסעים בודדים לפני העלייה למטוס, בעוד שמפעילי האוטובוסים יצטרכו לדבוק במערכת תוך שלוש שנים מהצגתה.