נסיעות עסקים אירופיות בדרך להתאוששות, אך התקדמות לא אחידה ברחבי האזור

נסיעות עסקים אירופיות בדרך להתאוששות, אך התקדמות לא אחידה ברחבי האזור

הוצאות הנסיעות העסקיות באירופה מתאוששות בהתמדה מהשפעות מגפת הקורונה, על פי נתונים וניתוחים עדכניים.

עם זאת, קצב ההתאוששות נותר לא אחיד במדינות ובאזורים שונים.

מערב אירופה מתאוששת מהר יותר מהמזרח

על פי דו"ח של נציבות הנסיעות האירופית (ETC), מדינות מערב אירופה כמו צרפת, ספרד וסקנדינביה מתאוששות מהר יותר, לאחר שכבר עברו או צפויות לעבור את רמות ההוצאות על נסיעות עסקיות בשנת 2019 השנה.

השווקים המתעוררים במזרח אירופה ממשיכים לפגר, כאשר מדינות כמו אסטוניה, לטביה וליטא רושמות את הירידות הגדולות ביותר בשל קרבתן לרוסיה וההסתמכות על מטיילים רוסים. במדינות אלה נרשמה ירידה של 27%-33% בכניסות מחו"ל בהשוואה לשנת 2019.

המלחמה באוקראינה השפיעה קשות גם על אירופה המתעוררת, שהחזירה רק 57% מההוצאות על נסיעות עסקים ב-2019 לעומת 71% במערב אירופה. בסך הכל, אירופה צפויה לשחזר 90% מההוצאות של 2019 השנה.

שוקי ההוצאות המובילים מתאוששים לאט יותר

מצד שני, איגוד נסיעות העסקים העולמי דיווח כי כמה משוקי הנסיעות העסקיות הגדולים באירופה - גרמניה, בריטניה ואיטליה - מתאוששים לאט יותר מאחרים.

גרמניה ובריטניה היו רק ברמות של 65% ו-57% מהרמות של 2019 בהתאמה בשנת 2022. צרפת, ספרד והולנד כבר התאוששו ביותר מ-75% בשנה שעברה.

גרמניה צפויה להגיע להתאוששות של 89% השנה, ובריטניה ל-82%. בינתיים, צרפת צריכה להגיע ל-96% וספרד לעבור לחלוטין את הרמות של 2019.

התנהגויות צרכנים משתנות

נוסעים אירופאים עדיין נותנים עדיפות לנסיעות עסקים, כאשר 82% חושבים שהן משתלמות ליעדים. עם זאת, התנהגויות מתפתחות.

יש דגש רב יותר על נסיעות "תכליתיות" הקשורות לפגישות או אירועים ספציפיים לעומת נסיעות לבניית קשרים כלליים. הנסיעות הרב-מודאליות עולות גם הן, כאשר 32% משתמשים ברכבות ו-29% במכוניות לעומת 36% בלבד שטסים בנסיעתם האחרונה.

נוסעים גם נעשים מודעים יותר לערך, ובוחרים ביעדים סבירים כמו טורקיה ובולגריה. נסיעות בעלות נמוכה יותר מחוץ לעונות השיא צוברות גם הן כוח משיכה.

טיולי התיירות מתאוששים אך נסיעות העסקים מפגרות

בעוד נסיעות התיירות בתוך האיחוד האירופי התאוששו קרוב לרמות שלפני המגיפה, נסיעות עסקים ממשיכות לפגר.

תושבי האיחוד האירופי יצאו ל-23% יותר נסיעות תיירות לילה ב-2022 לעומת 2021, כעת רק 4% מתחת לרמות של 2019. עם זאת, נסיעות עסקים עדיין נמוכות ב-20% מהנפחים של 2019.

נסיעות אישיות גם הן גבוהות ב-6% לעומת 2013, בעוד שנסיעות עסקים ירדו ב-15% לעומת התקופה המקבילה. זה מדגיש את המאבק המתמשך להתאוששות הנסיעות הארגוניות.

תאוצה בריבאונד התנועה האווירית

בתוך כך, מועצת שדות התעופה הבינלאומית (ACI) דיווחה כי נמלי התעופה באירופה צפויים סוף סוף להגיע למלוא נפח הנוסעים לפני המגפה בשנת 2024, שנה לפני התחזיות הקודמות.

תנועת הנוסעים באוגוסט הייתה נמוכה רק ב-3.4% מאוגוסט 2019, כאשר הנסיעות הבינלאומיות חזרו כמעט לשגרה. סך הכרכים של 2023 אמור להגיע ל-95.5% מהרמות של 2019.

עם זאת, הביצועים בין שדות תעופה בודדים משתנים מאוד בהתבסס על גורמים כמו ביקוש לתיירות, צמיחת חברות תעופה מוזלות והשפעת הסכסוך באוקראינה על השווקים המזרחיים.

שדות תעופה מסוימים, במיוחד מרכזי תיירות ושדות תעופה אזוריים קטנים יותר, כבר עברו את מספר הנוסעים בשנת 2019. אבל מרכזים גדולים כמו לונדון-הית'רו, פריז CDG ופרנקפורט נותרו 10-15% מתחת לרמות שלפני המגפה.

השפעות על מבקרים ומהגרים באיחוד האירופי

עבור אזרחי האיחוד האירופי המקווים לנסוע לחו"ל לעסקים, ההתאוששות הלא אחידה יוצרת טלאי טלאים של יעדים שיש לקחת בחשבון.

מדינות מערב אירופה כמו צרפת, ספרד ומדינות סקנדינביה חזרו ברובן לפעילות שלפני המגפה. אבל יעדי מזרח אירופה עדיין בונים מחדש את התיירות.

פלישת רוסיה לאוקראינה והסנקציות של האיחוד האירופי הפכו את נסיעות העסקים לרוסיה למאתגרות. אוקראינה עצמה אינה בטוחה בעליל. סוגיות אלה משפיעות באופן לא פרופורציונלי על מהגרים ממזרח אירופה שיש להם קשרים למדינות אלה.

ההתאוששות האיטית יותר של בריטניה יכולה להיות גם גורם עבור המבקרים באיחוד האירופי, בהתחשב בפופולריות שלה כיעד עסקי. צרפת עשויה להיות הימור בטוח יותר בשנת 2023 עבור אלה שיכולים לעשות את הנסיעה.

השפעות על מדיניות ההגירה של האיחוד האירופי

עם נסיעות עסקים מהותיות להשקעות זרות וגיוס כישרונות, ההתאוששות הלא אחידה עלולה להשפיע על השקעות זרות ישירות (FDI) והגירה מיומנת ברחבי אירופה.

מדינות כמו צרפת וספרד העולות על הוצאות הנסיעות של 2019 יהיו ממוצבות טוב יותר למשוך עניין וכישרונות עסקיים זרים לעומת שווקים נאבקים כמו גרמניה ובריטניה.

עם זאת, עבור חברות רב לאומיות ומשקיעים שכבר התבססו באירופה, שינויים בנסיעות לא צפויים לדרבן רילוקיישן. נסיעות עסקים הן רק גורם אחד ביציבות ובהזדמנויות הכוללות.

המשבר באוקראינה עשוי להשפיע על מדיניות ההגירה הקשורה למדינות מזרח אירופה בטווח הקרוב. אבל חוץ מזה, לא צפויים שינויים גדולים בהגירה לאיחוד האירופי הקשורים למגמות נסיעות עסקיות.

התאוששות לא אחידה יוצרת אי ודאות ETIAS

עם ההתאוששות הלא אחידה של נסיעות עסקיות ברחבי אירופה, זה יוצר אי ודאות סביב מערכת המידע וההרשאה האירופית הקרובה לנסיעות (ETIAS). למעשה, השקת ETIAS נדחתה, שוב, לאביב 2025.

ETIAS דורש מהנוסעים ללא ויזה לאירופה לקבל אישור לפני הנסיעה. אם מדינות מסוימות מתאוששות לאט יותר, הדבר עשוי להשפיע על בקשות ETIAS ועל שיעורי האישור.

לדוגמה, אם גרמניה ובריטניה ימשיכו לפגר רק ב-80-90% מהנפחים של 2019, זה יכול להפחית את יישומי ETIAS מאותם שווקי מפתח לעומת אחרים כמו צרפת וספרד שהתאוששו לחלוטין.

יש גם את השאלה אם עמלות ETIAS יכולות להרתיע חלק מהנסיעות העסקיות למדינות נאבקות לעומת שווקים שהתאוששו טוב יותר.

עם זאת, תזרימי נסיעות עסקיים לא אחידים עשויים לעצב דפוסי יישום מסוימים, אך לא סביר שיאטו באופן דרמטי את ההתקדמות או יחייבו עיכובים.

לכן, בעוד שהפערים בריבאונד הנסיעות באירופה יוצרים חוסר ודאות, יישום ETIAS עדיין צפוי להתקדם ליעד בשנה הקרובה.

בעוד שקיימת אופטימיות להתאוששות יציבה, ייקח זמן לכל אירופה לחזור לרמות שלפני המגפה.

חלק מהמדינות מתאוששות מהר יותר, בעוד שווקים גדולים יותר כמו גרמניה ובריטניה ממשיכים לפגר. הסכסוך במזרח אירופה מציב גם אתגרים מתמשכים.

אך למרות ההתקדמות הלא אחידה ברחבי האזור, אירופה נותרה יעד עולמי מוביל להשקעות עסקיות ולנסיעות. יכולת הסתגלות תהיה המפתח עבור נוסעים ויעדים המנווטים את ההתאוששות המתמשכת.