ספרד רואה זינוק בהוצאות תיירות בינלאומיות, כניסות בשנת 2024

ספרד רואה זינוק בהוצאות תיירות בינלאומיות, כניסות בשנת 2024

תעשיית התיירות של ספרד מראה סימנים חזקים של התאוששות כאשר מספר המבקרים הבינלאומיים וההוצאות מזנקות.

נתונים אחרונים של המכון הלאומי לסטטיסטיקה מראים עלייה ניכרת הן בכניסות תיירים והן בהוצאות, מה שמאותת על התאוששות איתנה עבור אחד המגזרים הכלכליים העיקריים של ספרד.

תיירים בינלאומיים מזרימים 71 מיליארד אירו לכלכלה הספרדית

תיירים בינלאומיים הוציאו סכום מרשים של 71.108 מיליארד אירו בספרד בין ינואר ליולי 2024, עלייה של 18.6% לעומת התקופה המקבילה אשתקד.

זינוק זה בהוצאות גדל מהר יותר מהגידול במספר המבקרים, מה שמצביע על כך שהתיירים לא רק חוזרים אלא גם מוציאים יותר במהלך נסיעותיהם.

בינתיים, ספרד קיבלה בברכה 53.4 מיליון מבקרים בינלאומיים בשבעת החודשים הראשונים של 2024, עלייה של 12% מהשנה הקודמת. בחודש יולי לבדו הגיעו 10.9 מיליון תיירים, עלייה של 7.3% לעומת יולי 2023.

שר התעשייה והתיירות, ג'ורדי הרו, הדגיש את חשיבותם של נתונים אלה באומרו:

"הגידול המשמעותי בהוצאות של [מטיילים] בינלאומיים המבקרים בארצנו מאשר כי התיירות, הודות למאמצים ולעבודה של כולם, ממשיכה להניע את כלכלת המדינה, לייצר עושר ותעסוקה בענף".

מדדי מפתח מראים מגמות חיוביות

מספר אינדיקטורים מרכזיים מדגישים את חוזק התאוששות התיירות של ספרד:

  1. ביולי, ההוצאה הממוצעת לנוסע עלתה ל-1,432 אירו, עלייה של 4.3% לעומת השנה שעברה.

  2. ההוצאה היומית לתייר עלתה ל-195 אירו, נתון המשקף עלייה של 2.1% לעומת השנה הקודמת.

  3. תיירים שהו בממוצע ארבעה עד שבעה לילות.

הגידול בהוצאות הממוצעות והשהיות ארוכות יותר מצביע על כך שספרד מושכת תיירים בעלי ערך גבוה יותר, מה שיכול לתרום לצמיחה בת קיימא יותר במגזר התיירות.

People Gathering Near Plaza

(התמונה באדיבות Mati Angulo via Pexels)

מדינות המקור המובילות לתיירות ספרדית

בריטניה נותרה מקור התיירות העיקרי של ספרד, עם שני מיליון מבקרים ביולי, עלייה של 2.5% לעומת 2023. צרפת וגרמניה הלכו בעקבותיהן, ושלחו 1.6 מיליון ו-1.2 מיליון תיירים בהתאמה.

התיירים באסיה רשמו את הצמיחה הגבוהה ביותר, עם עלייה שנתית של 11.5% ביולי. גם ארה"ב חוותה צמיחה משמעותית, עם עלייה של 11.3% במספר המבקרים לעומת התקופה המקבילה אשתקד.

במונחים של הוצאות, המבקרים בבריטניה הובילו את החבורה, ותרמו 2.847 מיליארד אירו ביולי, עלייה של 10.27%.

אחריהם הגיעו תיירים גרמנים, שהוציאו 1.674 מיליארד אירו, עלייה מרשימה של 16.74%, בעוד שמבקרים צרפתים הוציאו 1.497 מיליארד אירו, עלייה צנועה של 1.4%.

יעדים פופולריים בתוך ספרד

בחודש יולי, האיים הבלאריים עמדו בראש הרשימה כיעד הפופולרי ביותר, ומשכו 23.4% מכלל המבקרים. קטלוניה אחריה עם 22.1%, ואילו ולנסיה קיבלה בברכה 13.6% מהתיירים הבינלאומיים.

מינואר עד יולי, קטלוניה הובילה את הדרך עם 11.5 מיליון מבקרים, עלייה של 10.5% לעומת 2023. האיים הבלאריים והאיים הקנריים הגיעו למקום השני, עם 8.7 מיליון תיירים כל אחד.

Playa de Muro

(התמונה באדיבות jotily via iStock)

טיסות מגדילות את מספר התיירות

ביולי 2024 הגיעו לספרד למעלה מ-11 מיליון נוסעים אוויריים בינלאומיים, עלייה של 8.6% מהשנה הקודמת, בהמשך למגמת הצמיחה מתחילת השנה.

מבין המגיעים הללו, 56.6% היו מהאיחוד האירופי (EU), המשקף עלייה של 9.7%, בעוד שהכניסות שאינן מהאיחוד האירופי עלו ב -7.2%.

בסך הכל הגיעו בשבעת החודשים הראשונים של 2024 60.1 מיליון נוסעים בינלאומיים, עלייה משמעותית של 12.4% לעומת התקופה המקבילה ב-2023.

גיוון יעדי תיירות

בעוד נקודות חמות מסורתיות נותרו פופולריות, הנתונים מצביעים על מגמה גוברת של תיירים לחקור מגוון רחב יותר של יעדים בתוך ספרד.

אזורים צפוניים כמו ארץ הבסקים ואסטוריאס ראו גידול משמעותי בהגעות, בעוד האיים הקנריים והבלאריים חוו עליות מתונות יותר.

שינוי זה יכול לסייע ביצירת נוף תיירותי מאוזן יותר ברחבי המדינה ואולי להקל על הצפיפות באזורים הפופולריים ביותר.

San juan de gaztelugatxe

(התמונה באדיבות Elpo_Omeila דרך iStock)

חברות הלואו קוסט שולטות בטיסות

חברות תעופה בעלות נמוכה הן גורם מפתח בהבאת תיירים לספרד. למעשה, 80.8% מהמטיילים הבריטים ו-81.2% מהמבקרים האיטלקים בחרו בחברות תעופה מוזלות.

העדפה זו לאפשרויות נסיעה במחירים סבירים משחקת ככל הנראה תפקיד בעלייה הכוללת הן במספר התיירים והן בהוצאות.

שיפור בשירותים, עלייה בעלויות הדיור

הזינוק בתיירות יכול להועיל למבקרים לטווח קצר על ידי שיפור פוטנציאלי של תשתיות ושירותים ביעדים פופולריים.

עם זאת, זה עלול גם להוביל למחירים גבוהים יותר עבור לינה ואטרקציות בעונות השיא.

מבקרים ותושבים לטווח ארוך עשויים להתמודד עם אתגרים עם זמינות דיור ועלויות באזורים עתירי תיירים.

הביקוש הגובר להשכרה לטווח קצר עלול להשפיע על שוק השכירות לטווח ארוך, ולהקשות על המקומיים למצוא דיור בר השגה.

ההשקה הקרובה של מערכת המידע וההרשאות האירופית לנסיעות (ETIAS) תשפיע על מבקרים מחוץ לאיחוד האירופי המתכננים טיולים לספרד ולמדינות שנגן אחרות.

למרות שאינו קשור ישירות לפריחה התיירותית הנוכחית, ETIAS שואפת להגביר את האבטחה ולייעל את תהליכי הגבול עבור מטיילים לטווח קצר.

מבקרים ממדינות הנדרשות על ידי ETIAS יצטרכו לקבל אישור לפני נסיעתם, מה שעלול להשפיע על תכנון הנסיעה ולהפחית ביקורים ספונטניים.

עם זאת, תהליך הגשת הבקשה המקוון צפוי להיות פשוט עבור רוב התיירים.

השפעה על מדיניות ההגירה של האיחוד האירופי

ההתאוששות החזקה בתיירות מדגישה את החשיבות הכלכלית של המגזר עבור ספרד ומדינות אחרות באיחוד האירופי. זה יכול להשפיע על מדיניות ההגירה בכמה דרכים:

  1. תוכניות עובדים עונתיים: מדינות עשויות להרחיב או לייעל תוכניות להבאת עובדים זמניים כדי לענות על הדרישות של תעשיית התיירות.

  2. הגירה מבוססת מיומנויות: יכולה להיות התמקדות מוגברת במשיכת ושימור עובדים עם מיומנויות רלוונטיות למגזרי האירוח והתיירות.

  3. ויזות נוודים דיגיטליים: הגידול בתיירות עשוי לעודד מדינות נוספות להציג או להרחיב תוכניות ויזה המשרתות עובדים מרוחקים ונוודים דיגיטליים, שלעתים קרובות תורמים לכלכלות המקומיות כמבקרים לטווח ארוך.

  4. תושבות מקושרת להשקעה: מדינות מסוימות עשויות להתאים את תוכניות "ויזת הזהב" שלהן או להציג תוכניות חדשות למשיכת השקעות זרות בפרויקטים הקשורים לתיירות.

  5. ניהול גבולות: הצורך לאזן בין חששות ביטחוניים לבין הקלה על כניסה חלקה לתיירים עשוי להוביל להשקעות נוספות בטכנולוגיה ובתהליכים במחסומי הגבול.

בעוד ששינויי מדיניות פוטנציאליים אלה נועדו לתמוך בתעשיית התיירות, עליהם להתייחס גם לדאגות חברתיות רחבות יותר כגון אינטגרציה, דיור וההשפעה על קהילות מקומיות.

התאוששות התיירות מאותתת על התאוששות כלכלית

העלייה המשמעותית בתיירות הבינלאומית לספרד מדגישה התאוששות חזקה הן למגזר והן לכלכלה הרחבה.

עם הוצאות גדל מהר יותר מאשר מספר המבקרים, נראה כי התעשייה מושכת תיירים בעלי ערך גבוה יותר, מה שעשוי להוביל לצמיחה בת קיימא יותר.

עם זאת, ניהול צמיחה זו באופן בר-קיימא מציב אתגרים, כגון הבטחת היתרונות להגיע לאזורים שונים ואיזון הצרכים של תיירים עם אלה של קהילות מקומיות.

ככל שספרד מתמודדת עם אתגרים אלה, הניסיון שלה יכול להציע תובנות יקרות ערך למדינות אחרות המעוניינות להחיות את תעשיות התיירות שלהן בעולם שלאחר המגיפה.