צרפת נערכת להשקת מערכת כניסה/יציאה מהאיחוד האירופי בנמלי נורמנדי

צרפת נערכת להשקת מערכת כניסה/יציאה מהאיחוד האירופי בנמלי נורמנדי

נמלי נורמנדי של צרפת נערכים ליישום מערכת הכניסה/יציאה (EES) של האיחוד האירופי (EU) ב-10 בנובמבר 2024.

אמצעי בקרת הגבולות החדש ישפיע על מטיילים שאינם מהאיחוד האירופי הנכנסים לאזור שנגן.

מנהל הנמלים בנורמנדי צופה תורים ארוכים יותר

ז'רום שובט (Jérôme Chauvet), מנהל נמל נורמנדי (Ports de Normandie), מזהיר את הנוסעים לצפות לזמני המתנה ארוכים יותר עם הופעת הבכורה של ה-EES.

המערכת תחליף את החתמת הדרכון הידנית בבדיקות דיגיטליות בגבולות החיצוניים של אזור שנגן.

"אנחנו מודאגים מהזמן שייקחו ההליכים האלה", אמר שובט. "אם הנוסעים יצטרכו להשיב לשאלות נוספות, זה יאריך את זמן חציית הגבול שלהם".

ה-EES ידרוש ממבקרים שאינם מהאיחוד האירופי לספק פרטי דרכון, תמונות פנים וטביעות אצבע עם כניסתם.

נתונים אלה יאוחסנו במסד נתונים של האיחוד האירופי למשך שלוש שנים, מה שיאפשר מעברי גבול קלים יותר בתקופה זו.

טאבלטים ירשמו נוסעים ברכב בתור

שובט חשף כי נמלי נורמנדי, כולל שרבורג, קן-ויסטרהאם ודייפ, ישתמשו בעיקר בטאבלטים לרישום נוסעים. אנשי הצוות יחלקו מכשירים אלה לאנשים הממתינים במכוניותיהם.

"איש צוות עם טאבלט ייגש וייתן להם אותו. הם לא יורשו לצאת מהרכב", הסביר שובט.

עבור נוסעי המאמן, התהליך ישתנה בהתאם לנמל.

בקן-ויסטרהאם, אזור ייעודי יאפשר לנוסעים לרדת ולהשתמש בקיוסקים. בדייפ (Dieppe), הנוסעים ייגשו לקיוסקים במסוף המעבורת.

A row of parked cars lined up on the street, with sunlight reflecting off their surfaces

(התמונה באדיבות Hans via Pixabay)

היעדר בדיקות מעורר חששות

למרות השיגור הקרב, נמלי נורמנדי לא ערכו בדיקות מערכת. שובט ייחס זאת להתמקדות של ממשלת צרפת במשחקים האולימפיים והפראלימפיים.

"לא היו לנו בדיקות בכלל", הצהיר שובט. "אנחנו עדיין לא מכירים היטב את הציוד ואיך הוא הולך לעבוד. אנחנו הולכים לגלות את הכל כמו שצריך כשזה יוצא לדרך".

חוסר ההיערכות הזה עומד בניגוד למעבר לברקזיט, שבמהלכו הנמלים ביצעו מספר ריצות יבשות כדי לזהות ולטפל בבעיות פוטנציאליות.

מחזיקי ויזה לשהייה ארוכה פטורים מרישום EES

אזרחים שאינם אזרחי האיחוד האירופי עם ויזות לשהייה ארוכה לא יצטרכו להירשם במערכת הכניסה/יציאה. עם זאת, שובט ציין כי הקצאת התור לקבוצה זו עדיין לא הוכרעה.

"EES לא יחול על אנשים עם ויזות לשהייה ארוכה. עקרונית, הם לא יצטרכו לעבור את הליכי הרישום המוקדם", הבהיר שובט.

הוא הוסיף כי נוסעים אלה עשויים עדיין להתמודד עם המתנה ארוכה יותר, מכיוון שהם עשויים להיות מופנים לתור מחוץ לאיחוד האירופי.

Silhouettes of travelers walking through an airport terminal at sunset, with signs pointing to various gates

(התמונה באדיבות HelloDavidPradoPerucha via Freepik)

נמלים מתמודדים עם עלויות נוספות ואתגרי כוח אדם

יישום EES מביא הוצאות חדשות עבור נמלי נורמנדי. שובט הזכיר את הצורך בחופות כדי להגן על הצוות ולהבטיח תנאים נאותים לאיסוף נתונים ביומטריים.

בנוסף, הנמלים חייבים להשקיע בשילוט כדי לכוון נוסעים מהאיחוד האירופי ושאינם מהאיחוד האירופי.

גיוס צוות רב-לשוני לסיוע בהפצת טאבלטים מציב אתגר נוסף.

שובט העריך את העלויות ב"כמה מאות אלפי יורו בשנה, לכל נמל". הוא רמז כי ייתכן שחברות המעבורות יצטרכו לספוג את ההוצאות הללו, מה שעלול להוביל למחירי כרטיסים גבוהים יותר.

עיכובים בכניסה לאיחוד האירופי צפויים

EES ישפיע באופן משמעותי על מבקרים לטווח קצר באזור שנגן. תיירים ואנשי עסקים יתמודדו עם תהליכי כניסה ארוכים יותר, אך עשויים ליהנות מנסיעות חלקות יותר לאחר מכן בשל אחסון הנתונים בן שלוש השנים.

מבקרים לטווח ארוך ומהגרים עם אשרות תקפות או אישורי תושבות יהיו פטורים מרישום EES. עם זאת, הם עדיין עשויים לחוות זמני המתנה ארוכים יותר בשל עיבוד מוגבר הכולל בגבולות.

השקת EES מקדימה את מערכת המידע וההרשאות האירופית לנסיעות (ETIAS), שאמורה להתחיל בשנת 2025.

ETIAS ידרוש אישור לפני הנסיעה לנוסעים פטורים מוויזה, ויוסיף נדבך נוסף לביקורת הגבולות של האיחוד האירופי.

מערכות אלה נועדו לשפר את האבטחה ולהפחית הגירה לא סדירה. עם זאת, הם עשויים להרתיע חלק מהתיירים בשל מורכבות מוגברת ועיכובים פוטנציאליים בתוכניות הנסיעה.

A passport with an airline ticket, a miniature airplane, and a smartphone placed on a gray surface

(התמונה באדיבות Surasak_K דרך iStock)

שיפור בקרת הגבולות, מעקב אחר שהות יתר

ה-EES מייצג שינוי משמעותי במדיניות ההגירה של האיחוד האירופי, ונע לעבר ניהול גבולות קפדני יותר, מונחה טכנולוגיה.

מערכת זו תאפשר מעקב מדויק יותר אחר תנועות של אזרחים שאינם אזרחי האיחוד האירופי באזור שנגן.

על ידי אוטומציה של רשומות כניסה ויציאה, מדינות האיחוד האירופי יכולות לזהות ולטפל בצורה יעילה יותר בשהות יתר בוויזה. יכולת זו עשויה להוביל לאכיפה מחמירה יותר של כללי ההגירה ולהשפיע על מדיניות ויזה עתידית.

EES גם מדגים את מחויבותו של האיחוד האירופי למודרניזציה של גבולותיו תוך איזון חששות ביטחוניים עם הצורך להקל על נסיעות לגיטימיות.

ככל שהמדינות החברות מסתגלות למערכת חדשה זו, הן עשויות לחדד את אסטרטגיות ההגירה האישיות שלהן כדי ליישר קו עם יכולות איסוף הנתונים והניתוח המשופרות.

נמלי נורמנדי מתכוננים לשיגור בנובמבר

ככל שמתקרב מועד היישום של ה-10 בנובמבר, נמלי נורמנדי ממשיכים בהכנותיהם למרות חוסר הוודאות המתמשך. הצלחת פריסת EES בנקודות כניסה מרכזיות אלה תשפיע ככל הנראה על אימוצה ושכלולה בגבולות אחרים של האיחוד האירופי.

נוסעים המתכננים להיכנס לאיחוד האירופי דרך נמלי נורמנדי צריכים לצפות לזמני עיבוד ארוכים יותר ולהתכונן לדרישות הרישום החדשות.

בעוד המערכת שואפת לשפר את האבטחה ולייעל נסיעות עתידיות, היישום הראשוני שלה עשוי להציב אתגרים הן לרשויות הגבול והן למבקרים.