שדות התעופה הפיניים רואים עלייה במספר הנוסעים אך נשארים מתחת לרמות שלפני המגפה

שדות התעופה הפיניים רואים עלייה במספר הנוסעים אך נשארים מתחת לרמות שלפני המגפה

שדות התעופה הפיניים ראו עלייה במספר הנוסעים בשנת 2023, אך נותרו מתחת לנפחים שלפני המגפה, על פי נתונים שפורסמו השבוע על ידי מפעילת שדה התעופה Finavia.

נסיעות הפנים מתאוששות

כ-18.3 מיליון נוסעים עברו בשדות התעופה הפיניים בשנה שעברה, עלייה של 19% לעומת 2022.

כ-80% מהנסיעות הללו היו טיסות בינלאומיות, והשאר טיסות פנים-ארציות.

"אנחנו מנסים באופן פעיל לשפר את הנגישות של פינלנד על ידי חיזוק הקשרים האוויריים בשיתוף פעולה עם חברות תעופה וארגוני תיירות", אמר פטרי וורי, סגן נשיא בכיר למכירות ופיתוח נתיבים בפינאביה.

החברה דיווחה על מעל 130 קווים ישירים מפינלנד ליעדים ברחבי העולם בשנת 2023.

וורי ציין כי מספר הנוסעים גדל במיוחד בטיסות באירופה, אך מגמות חיוביות מסתמנות גם בנתיבים ארוכי טווח לצפון אמריקה ולאסיה.

מספרי שיא בלפלנד

העלייה בלטה במיוחד בלפלנד הפינית, שראתה כמויות שיא של נוסעים בנובמבר ובדצמבר.

נמלי התעופה באזור שירתו 547,773 נוסעים נכנסים ויוצאים במהלך החודשיים.

בשנה כולה עברו בשדות התעופה של לפלנד כ-1.5 מיליון נוסעים, נתון המשקף זינוק של 20% לעומת 2022.

הלסינקי נותרה העמוסה ביותר בפינלנד

נמל התעופה הלסינקי שמר על תוארו כעמוס ביותר בפינלנד, עם 15.3 מיליון נוסעים בשנת 2023.

זה כלל כ -2 מיליון נוסעי העברה המשתמשים בהלסינקי כמרכז.

עם זאת, הנתון נופל בהרבה ממספר הנוסעים בהלסינקי לפני המגפה, שהגיע ל -3.6 מיליון בשנת 2019.

מומחים בתעשייה ציינו את החרם של רוסיה על המרחב האווירי בעקבות פלישתה לאוקראינה כגורם מפתח המונע התאוששות מלאה.

האיסור השפיע במיוחד על טיסות בין פינלנד ליעדים באסיה.

Outlook לא בטוח

בעוד שהעלייה בנוסעים בשנה שעברה היא סימן חיובי לתעשיית התיירות המתאוששת של פינלנד, חזרה לרמות התנועה שלפני הקורונה נותרה לא ודאית בהתחשב בהמשך הרוחות הנגדיות הכלכליות והגיאופוליטיות.

לעת עתה, שדות תעופה וחברות תעופה מתמקדים בהוספת נתיבים וקיבולת כדי לענות על הביקוש הגובר.

עם זאת, אנליסטים אמרו כי עדיין עשויות לחלוף שנים עד שנפח הנוסעים יחזור לגבהים שנראו ב-2019.

ETIAS עשוי לסייע להתאוששות התיירות

בכירים בתעשייה מקווים כי ההשקה הקרובה של מערכת המידע וההרשאה האירופית לנסיעות (ETIAS) במאי 2025 תסייע להניע התאוששות במבקרים מאירופה וממדינות זכאיות אחרות לאחר יישומה.

מערכת השחרור החדשה לפני הנסיעה נועדה להגביר את האבטחה תוך הקלה על כניסה חלקה לנוסעים לטווח קצר.

על ידי הסרת החיכוכים מתהליך הכניסה, ל- ETIAS יש פוטנציאל לעודד יותר מבקרים אירופאים לחוות את הזוהר הצפוני של פינלנד, סצנת העיצוב ופסטיבלי הקיץ.

תוכנית הפטור מוויזה עשויה גם לתמרץ נוודים דיגיטליים, סטודנטים ומהגרים ארוכי טווח אחרים ממדינות האיחוד האירופי לעבור דירה.

עם זאת, הישגים מתמשכים מסתמכים על יציבות פוליטית וגבולות פתוחים ברחבי אזור שנגן.

אזור שנגן מפתח להתאוששות תעופה

בעוד ETIAS מייעלת את ההליכים עבור המתחרים באיחוד האירופי, מנהלי תעופה מדגישים כי היציבות בקרב המדינות החברות בשנגן נותרה בעלת חשיבות עליונה להתאוששות מתמשכת בתעבורה.

הגבלות מגפה מתמשכות יחד עם סכסוכי גבולות שיבשו את הנסיעות הפנים-אירופיות בשלוש השנים האחרונות.

רק על ידי שמירה על חופש התנועה ברחבי אזור שנגן יכולים מרכזים אירופיים כמו הלסינקי לשמור על נפחי הנוסעים המועברים שלהם.

הבטחת זכויות נוסעים איתנות והעברות חלקות בין מדינות שנגן מהווה את אבן הפינה להחייאת התיירות ברחבי היבשת, כמו גם את שאיפות המרכז של פינלנד.

ההתאוששות עדיין בעיצומה

בעוד הנתונים האחרונים מסמנים צעד בכיוון הנכון, שדות התעופה של פינלנד עדיין לא התאוששו לחלוטין מההשפעה ההרסנית של המגפה על הנסיעות העולמיות.

המפעילים ממשיכים להתמקד בבנייה מחדש של רשתות נתיבים ובחיזור אחר נוסעים בחזרה, אך אנליסטים מזהירים כי נפחי הנוסעים שלפני המשבר עשויים שלא לחזור במשך שנים על רקע אקלים גיאופוליטי וכלכלי מאתגר.

לעת עתה, שדות התעופה יחגגו הישגים היכן שהם יכולים למצוא אותם, תוך שאיפה לשחזר את רמות התנועה השיא של העבר הלא כל כך רחוק.

למרות האופטימיות לגבי הצמיחה העתידית, המנהלים מבינים שלהתאוששות יש עוד מסלול ארוך לפנינו.