שיפוץ המרחב האווירי של צרפת ישפיע על 16,500 טיסות

שיפוץ המרחב האווירי של צרפת ישפיע על 16,500 טיסות

במהלך משמעותי למודרניזציה של מערכות בקרת התנועה האווירית שלה, צרפת הודיעה כי מעל 16,000 טיסות יבוטלו בתחילת 2024. שיפוץ זה נועד להחליף את המערכת הנוכחית, שראשיתה בשנות ה-70 של המאה הקודמת והיא חיונית לניהול יותר מ-2.5 מיליון טיסות החוצות את המרחב האווירי הצרפתי מדי שנה.

ההשפעה על הנוסעים והטיסות

השדרוג יוביל לשינויים מהותיים בלוח הטיסות בין ה-9 בינואר ל-14 בפברואר, וישפיע על כל חברות התעופה הפועלות בנמלי התעופה העיקריים של פריז: שארל דה גול, אורלי, לה בורז'ה ובובה. חברות התעופה צפויות לתעדף קווים בינעירוניים, כאשר אייר פראנס כבר הודיעה על ביטול של יותר מ-4,200 טיסות.

בעוד טיסות ארוכות טווח עשויות לקבל עדיפות, הביטולים ללא ספק יגרמו אי נוחות לנוסעים רבים.

עבור מבקרים לטווח קצר, בעיקר תיירים ואנשי עסקים ממדינות שנגן, ההשפעה היא כפולה. מצד אחד, צמצום זמינות הטיסות עשוי לחייב תכנון קפדני יותר והתאמות אפשריות במועדי הנסיעה. מצד שני, המערכת המודרנית, לאחר הפעלתה, מבטיחה מסלולי טיסה יעילים יותר, מה שעשוי לקצר את זמני הנסיעה ולשפר את חוויית הנסיעה הכוללת.

נוסעים לטווח ארוך, כולל משפחות שעוברות דירה, משקיעים, נוודים דיגיטליים, סטודנטים ומהגרים אחרים, מתמודדים עם תרחיש מורכב יותר. ביטולי הטיסות ושינויי לוחות הזמנים עלולים לשבש את תוכניות המעבר הראשוניות, במיוחד עבור אלה המסתמכים על לוחות זמנים ספציפיים לדיור, לימודים או תאריכי תחילת תעסוקה.

עם זאת, היתרונות ארוכי הטווח של מערכת תעבורה אווירית משודרגת - קיבולת שדות תעופה מוגברת, עיכובים מופחתים ופליטות פחמן נמוכות יותר - מתיישבים היטב עם היעדים הרחבים יותר של האיחוד האירופי של ניידות בת קיימא ויעילה.

נתיב טיסה חדש למדיניות ההגירה של האיחוד האירופי

החלטתה של צרפת לחדש את מערכות בקרת התנועה האווירית שלה מהדהדת מעבר לגבולותיה, ומשפיעה על מדיניות הגירה ונסיעות רחבה יותר של האיחוד האירופי . מהלך זה מצטלב במיוחד עם מערכת המידע וההרשאה האירופית לנסיעות (ETIAS) ומדיניות ההגירה הכללית, ומסמן רגע משמעותי בגישתו של האיחוד האירופי לניהול נסיעות והגירה חוצות גבולות.

עבור ETIAS, המערכת שנועדה לסנן מראש נוסעים פטורים מוויזה לאזור שנגן, שיפוץ המרחב האווירי של צרפת מציג אתגרים והזדמנויות כאחד. צמצום הטיסות עלול לסבך בתחילה את תוכניות הנסיעה עבור מי שאינם אזרחי האיחוד האירופי הזקוקים לאישור ETIAS.

עם זאת, המודרניזציה של בקרת התנועה האווירית עולה בקנה אחד עם המטרות הרחבות יותר של האיחוד האירופי לשפר את הביטחון והיעילות בניהול זרימת הנוסעים לאזור שנגן. המערכת המשופרת יכולה להקל על תיאום טוב יותר ושיתוף מידע בין המדינות החברות, ובכך לחזק את היבט האבטחה של ETIAS.

באשר למדיניות ההגירה הכללית, היוזמה של צרפת עשויה להוות תקדים עבור מדינות אחרות באיחוד האירופי, מה שיגרום להן לשקול שדרוגים דומים לתשתית התעבורה האווירית שלהן. זה יכול להוביל לגישה הרמונית יותר לניהול טיסות ברחבי האיחוד האירופי, להשפיע ישירות על מדיניות הקשורה לתנועת מהגרים ונוסעים. התקדמות כזו חיונית למטרתו של האיחוד האירופי לשמור על איזון בין הקלה על נסיעות לבין הבטחת אמצעי ביטחון איתנים.

בדיקת המערכת החדשה

מערכת "4 טיסות" החדשה, פרי שיתוף פעולה בין מנהלת שירותי הניווט האווירי (DSNA) לבין Thales, תעבור בדיקות במרכז הבקרה של אטיס-מונס. למרות שדרוגים קודמים, השיפוץ המלא הכרחי בשל התשתית המיושנת של המערכת, שעדיין משתמשת ברצועות נייר לטיסות נכנסות.

כדי להקל על המעבר הזה, חברות התעופה מעודדות לצמצם מרצון את לוחות הטיסות שלהן ב -20% במהלך תקופת השדרוג. הפחתה זו אינה מחויבת על פי חוק, אך נתפסת כאינטרס קולקטיבי ליעילות מערכת ניהול המרחב האווירי.

תוכנית המודרניזציה, שהחלה בשנת 2011, נתקלה בעיכובים ולא צפויה להיות מבצעית במלואה עד 2026. עם זאת, לאחר יישומה, היא צפויה להגדיל את קיבולת שדות התעופה, להפחית עיכובים ולהפחית את פליטת CO2 על ידי שיפור מסלולי הטיסות.