תוכנית הכניסה והיציאה מהאיחוד האירופי עלולה לגרום לתורי גבול של 14 שעות

תוכנית הכניסה והיציאה מהאיחוד האירופי עלולה לגרום לתורי גבול של 14 שעות

תורים ארוכים ושיבושים נרחבים עשויים לחכות לנוסעים לאיחוד האירופי כאשר הגוש יישם את תוכנית הכניסה-יציאה שלו (EES) באוקטובר, על פי אזהרות חמורות שנמסרו לוועדת הבדיקה האירופית של הפרלמנט הבריטי.

EES שואפת לחזק את בדיקות הגבולות על ידי איסוף נתונים ביומטריים מאזרחים שאינם אזרחי האיחוד האירופי הנכנסים ויוצאים מהאזור.

עם זאת, ראיות שהוגשו לוועדה מצביעות על כך שהיוזמה עלולה לפגוע קשות בפעילות בנמלים ובמסופי רכבת שאינם מסוגלים להתמודד עם זמן הטיפול הנוסף.

המקרה הגרוע ביותר: המתנה של 14 שעות בגבול

מועצת רובע אשפורד אמרה לוועדה כי כישלון בהפעלה מלאה של "מערכות שמישות" לשיגור EES עלול, "במקרה הגרוע ביותר", לגרום לתורים מדהימים של 14 שעות בנמל דובר.

המועצה אמרה כי השיבושים בנקודת המעבר החיונית של התעלה עלולים לגלוש לאחר מכן, לשבש את דרכי הגישה ולהפריע לזרימת התנועה לקישורי תחבורה אזוריים מרכזיים אחרים כמו קו הרכבת Eurotunnel.

הראיות של המועצה מחזקות את החששות שהעלה גוף התיירות Visit Kent מההשלכות הכלכליות המקומיות.

נתוני Visit Kent מראים כי גם עיכובים קצרי טווח בנמלים בעבר שנגרמו כתוצאה מניהול התנועה ב"מבצע ברוק" עלו לעסקי תיירות, לקוחות והכנסות.

לחץ על תשתיות תחבורה

יורוסטאר ומפעילי מנהרת התעלה ונקודות מעבר אחרות המשרתות את בריטניה ויבשת אירופה הזהירו גם הם כי ה-EES לא תוכנן תוך התחשבות באתגרי הקיבולת והפריסה הייחודיים שלהם.

לדבריהם, התורים לביקורת הדרכונים עלולים לצאת במהירות משליטה בשעות השיא של הנסיעה, לאחר הטלת בדיקות הזהות הנוספות.

חברת הרכבות המהירות High Speed 1 אמרה לפאנל הביקורת כי היעדר תוכניות לאפשר לנוסעים לרשום מראש נתונים ביומטריים באינטרנט לפני הנסיעות הוא כאב ראש נוסף.

היא טענה כי טרמינלים מרכזיים כמו תחנת סנט פנקראס בלונדון עלולים לעמוד בפני "לחץ עצום" כאשר צוות הגבול יטפל בתהליך איסוף הנתונים המלא באתר.

תאריך יעד לא מעשי לפריסה חלקה

בהטילה ספק בהיתכנות של לוח הזמנים הצפוף של יישום EES של הנציבות האירופית, High Speed 1 סיכם: "השגת רמת שירות מקובלת ביום הראשון בכל המדינות החברות באיחוד האירופי עשויה להיות בלתי אפשרית".

הוא המליץ כי הקדמה הדרגתית ומדורגת תהיה חיונית כדי למנוע "הפרעה חמורה".

לפעול במהירות למניעת סיכונים "מדאיגים"

בתגובה לראיות על הסיכונים סביב EES, יו"ר ועדת הבדיקה סר ויליאם קאש אמר כי זה מצייר "תמונה מדאיגה" של "תורים פוטנציאליים של יותר מ -14 שעות" וכלי רכב "מגובים לאורך כבישים ראשיים" בקנט.

סר קאש סיכם: "ברור שלמדיניות זו יכולה להיות השפעה חמורה מאוד, לא רק על תיירים ומפעילי נסיעות, אלא גם על עסקים מקומיים. אני מפציר במקבלי ההחלטות משני צידי הערוץ לשים לב לראיות הללו".

עם התקרב תאריך היעד של אוקטובר 2024, הוא הזהיר: "השעון מתקתק ויש לטפל בנושאים אלה בדחיפות".

ה-EES עורר ביקורת גוברת, אך הנציבות האירופית טוענת כי הגברת הביטחון ובקרת הגבולות עולה על אתגרי ההסתגלות שמציבים גופי התחבורה.

מערך איסוף הנתונים העצום אמור לצאת לדרך כמתוכנן בעוד 20 חודשים.

כתבי ויתור של ETIAS אינם מציעים הפוגה

כאבי הראש המתקרבים של תוכנית הכניסה/יציאה (EES) מיקדו מחדש את תשומת הלב בתוכנית המקבילה של אירופה לפטור מוויזות ETIAS.

ה-ETIAS צפוי להיות מושק במאי 2025, ומבטיח להפוך באופן חלקי את סינון המבקרים מיותר מ-60 מדינות לאוטומטי, וכעת נחסכו ממנו בקשות ויזה מפרכות ויקרות.

עם זאת, הגרסאות בפיתוח אינן מספקות מענה לתורי הגבול של EES, מכיוון שהנרשמים עדיין חייבים לעבור רישום ביומטרי מלא עם הגעתם למסופי התחבורה תחת תקנות הכניסה / היציאה החדשות.

לכן, נוודים דיגיטליים, משקיעים זרים, סטודנטים ואורחים אחרים השוהים זמן רב יותר ייהנו מנוחות הגשת מועמדות אך ימצאו את עצמם תקועים בתורים מתגברים לביקורת דרכונים כמו כל הנוסעים.

חסמים חדשים עומדים בפני מבקשי התושבות?

העומק החודרני של איסוף הנתונים המוצע של EES מעלה גם שאלות לגבי המשיכה המתמשכת של אירופה לתושבים שאינם אזרחי האיחוד האירופי במטרה לבסס דריסת רגל קבועה יותר בתוך הגוש.

ככל שהמערכת בוחנת את כל המבקרים בפירוט בכל מעבר גבול, האופטיקה הרחבה יותר מסתכנת באיתות על חשדנות נוספת ומכשולים הצפויים למהגרים במקום קבלת פנים בזרועות פתוחות.

לכן, בעוד הפרסום סביב אישורי ETIAS במסלול מהיר מצביע על עידוד הרחבת הקשרים הגלובליים, נראה כי המציאות של מעקב וניטור ביומטרי ממצה עומדת להעביר מסר הפוך.

גובר הלחץ עבור EES לחשוב מחדש

עם תחזיות קודרות לתורים נרחבים ונזק כלכלי אם ה-EES ייכנס לתוקף כמתוכנן בעוד 20 חודשים, גובר הלחץ על פקידי הנציבות האירופית לבצע עיצוב מחדש גדול.

מפעילי תחבורה ובעלי עניין מקומיים רוצים לראות זמן אספקה ארוך יותר לפריסה, מערכות טכניות מותאמות טוב יותר ואת האפשרות המובטחת לרישום לפני הנוסעים כדי להקל על צווארי בקבוק.

בהיעדר שינויים כאלה, סר קאש ואחרים אמרו כי עצם ההיתכנות של תאריך היעד של אוקטובר 2024 מוטלת בספק גדול.

עם זאת, הוועדה טרם הצביעה בפומבי על אפשרות כלשהי לדחיית התוכנית או למתן פטורים שירפד את המעבר.